Asam Garam Kehidupan: Aku.... Ibu

Nuffnang

Pages

19 Jun 2013

Aku.... Ibu



18 hb Julai 2013


Aku dan suami sibuk dengan urusan anakku Aishah Humairah masuk asrama harini. Sempatlah meninjau keadaan bilik, bilik air dan dapatlah sekilas pandang keadaan pelajarnya yang makan sambil berjalan konon tak sempat duduk kerana waktu rehat yang singkat ( cuma 20 minit ).


Note: Humairah, ni amaran keras dari ibu, jangan makan sambil berjalan, itu bukan sunnah nabi, jaga adabmu walau di mana awak berada.


Buat pertama kalinya, aku memeluk anakku itu, erat..(aku tak pernah lagi memeluknya bila dia sudah besar begitu). Air mata tak mampu ku tahan, sedihnya berpisah dengan anak. Tak pernah berpisah lama, cuma sesekali dia ke kem motivasi. Suamiku sedih juga kot.. Kami ni memang jenis tak pandai nak tunjukkan kasih-sayang, aku ni memang tak manjakan diorang. Anakku Aishah ni selalu aku leterkan, hari-hari kena marah, sebab dia ni tak berapa pandai nak urus diri, barang-barang dia, kain baju dia selalu bersepah. Tu yang buat aku bimbang, macamanalah nak hidup kat asrama tu, yang serba-serbi kena cepat, kena cekap, kena pandai urus masa..

Tapi aku kena optimis, yang penting doaku sebagai seorang ibu. Sebut pasal doa ni, aku rasa sebab doa aku juga anakku dapat asrama. Aku pernah cakap macam ni.." Ibu sumpah kau masuk asrama"

Tu sebenarnya sebab aku geram sangat tengok bilik dia bersepah, kain baju berterabur, dengan sampah, dengan buku.. Ha amik kau! Dah jadi rasa nyesal pulak.

Buat ibu-ibu di luar sana, berhati-hatilah dengan setiap perkataan kita terhadap anak-anak kita.Sebab percakapan kita terhadap mereka tu adalah doa. Doa ibu sangatlah mustajab, aku sangat yakin. Aku yakin sebab doa Ma lah aku dapat seorang suami yang baik..






1 comment:

  1. akakpun begitu juga, kadang2 terlepas cakap..

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign