Asam Garam Kehidupan: Kenangan di waktu kecilku bersama Ma

Nuffnang

Pages

16 Jun 2013

Kenangan di waktu kecilku bersama Ma

Ma pandai menjahit.

Ma suka menjahit. Seingatku sebelum mahir, Ma suka jahit perca-perca kain disambung jadi macam cadar, cantik juga.


Bila abah kahwin dengan mak uda, Ma balik Terengganu selama 6 bulan. Membawa hati...dan sempat menambah ilmu jahitan, memang minat Ma. Peliknya aku ni dahlah anak perempuan tunggal  tapi lansung tak minat menjahit.


Selepas 6 bulan merawat hati Ma balik ke pangkuan abah di Pahang. Dah semakin mahir menjahit, dah semakin banyak tempahan Ma terima terutama dekat nak raya. Menjahit di waktu siang dan membuat kuih waktu malam. Aku tau Ma penat, tapi apalah sangat yang boleh kubuat untuk menolong Ma, aku baru berumur 10 tahun waktu tu..


Satu hari Ma dapat tempahan baju kemeja dari seorang guru, sedangkan Ma waktu tu belum pandai jahit kemeja. Dah orang beria minta tolong nak tak nak Ma terima juga. Aku ingat sangat macamana Ma berusaha nak buat juga, tengok majalah, gunting plan baju kat kertas minyak, try jahit, tak jadi buka balik, cantum semula. Lama juga Ma ambik masa nak siapkan, seingatku hampir 2 bulan. Terpaksa abaikan tempahan lain. Tapi akhirnya siap juga walau dah hampir berputus-asa..



No comments:

Post a Comment

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign