Asam Garam Kehidupan: Kenangan waktu kecilku bersama Ma

Nuffnang

Pages

12 Jun 2013

Kenangan waktu kecilku bersama Ma

Seingatku aku mula belajar mengaji sejak usiaku lima tahun. Ma ajar aku mengaji secara mengeja dan menghafal ayat-ayat lazim. Tapi biasalah mengaji dengan mak sendiri, kena marah sikit mulalah merajuk lari menyorok bawah rumah. Rumah kami rumah papan ada tiang atap zink di ruang tamu manakala bahagian dapur atap daun nipah (kot?.. dah tak ingat daun apa).


Ma ajar ramai anak-anak kampung lain mengaji, meriahnya rumah kami waktu itu, seronoknya aku bila ramai kawan datang, habis mengaji pakat main pondok-pondok. Bila dah besar sikit habis mengaji pergi mandi sungai, macam-macam lagilah.

Arwah datuk ku Cina masuk Islam, pelat cinanya sangatlah pekat. Seingatku dia sangat sayangkan aku. Dia selalu datang ke rumah kami. Masa Ma mula ajarku menghafal ayat-ayat lazim, aku suka sangat berbuai di buaian adikku sambil mulutku menghafal satu persatu ayat-ayat suci itu. Satu hari tu rupanya datukku ralit mendengar aku mengaji sambil berbuai begitu, bila aku berhenti nenekku suruh aku mengaji lagi sebab datukku nak dengar, terus aku turun dari buian dan lari menyorok....( datuk meninggal dunia sewaktu aku berusia 6 tahun ).

No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign