Asam Garam Kehidupan: Rindu Ma 2

Nuffnang

Pages

9 Jun 2013

Rindu Ma 2

Sabtu, 14 Januari 2012

Ma pergi tinggalkan aku buat selama-lamanya pada 29hb Disember 2011 bersamaan 5 Safar 1433. Ya Allah , aku dah tak ada Ma .. Dulu jauh tapi aku tahu dia ada , tapi sekarang Ma memang dah tak ada. Aku masih enggan percaya , tapi itu kenyataan yang memang aku tak dapat tolak. Sekarang aku takkan dapat rasa tempeyek Ma , ikan masin Ma buat khusus untuk aku. Dan kalau balik Terengganu takkan ada lagi Ma tunggu kami dengan telekungnya. Ma .. Maafkan Gie sebab masa Ma sakit , Gie tak jaga Ma elok-elok (Ma meninggal dalam keadaan ditidurkan doktor). Ma , datanglah walau sekejap pun dalam mimpi Gie. Gie nak minta maaf atas semua salah Gie ke Ma. Rindu sangat. Datanglah Ma. Semalam Gie tunggu Ma, Ma tak datang pun. Ma tak nak maafkan Gie ke..? Semalam Gie datang ziarah Ma lagi. Ma dapat kawan baru. Ramai orang hantar kawan Ma semalam. Tapi masa Ma dikebumikan hari tu , tak ada orang pun sebab Ma dagang. Kalau balik Terengganu mesti ramai anak murid Ma datang ziarah Ma buat kali terakhir. Apapun , Gie yakin sangat ramai orang doakan Ma. Anak-anak murid Ma semua redha dan halalkan kalau Ma ada hutang apa-apa. Alhamdulillah. Mereka juga sangat sayangkan Ma , macam Gie sayang dan sentiasa rindukan Ma. Entah bila dapat bertemu .. Ma , kalau dikira mungkin dalam tempoh 42 tahun Gie tinggal bersama Ma , sebenarnya cuma 13 tahun Gie tinggal sebumbung dengan Ma. Anak-anak Ma yang lain pun macam tu jugak. Mungkin takdir Dia 

memisahkan kita semua supaya tak terpaut cinta kepada anak-anak , agar Ma gigih berjuang menyampaikan ilmu akhirat yang menjadi saham kekal Ma di sana. Ma , Gie akan rindu , sayang , ingat , kenang Ma sampai bila-bila. Ma je satu-satunya , tiada gantinya. Betapa kerinduan ini tak dapat Gie tuliskan dengan kata-kata. Gie rinduuu sangat ke Ma.

7hb Februari 2012, genap 40 hari Ma tinggalkan Gie. Kalau dulu Gie rasa macam dah lama sangat Ma pergi, tapi sekarang semua kenangan tu masih segar dan basah dalam ingatan Gie. Sampai saat ni 1.15 tengahari 9hb Februari, Gie masih menangis bila teringatkan Ma, Gie tak boleh lupakan Ma. Rindu sangat. Baru sekarang Gie rasa betapa Gie sayangkan Ma sangat-sangat. Kenapa baru sekarang? Kenapa setelah Ma pergi buat selama-lamanya? Ma , alangkah baiknya ini semua cuma mimpi dan bila Gie terbangun, Ma masih ada di sisi Gie. Ma masih tersenyum dan bercakap-cakap dengan Gie , Ma masih tergelak-gelak lucu bila ada sesuatu yang mencuit hati. Alangkah...


Pagi ini, Jumaat 2hb Mac 2012. Gie tertidur di kerusi panjang selepas anak pergi sekolah. Gie mimpikan Ma buat pertama kalinya. Jelas dan nyata , Ma sedang duduk bersila sambil menongkat sebelah tangan. Mula-mula Gie tak perasan Ma. Bila Gie lalu depan Ma , Ma dongak dan Gie nampak mata Ma bercahaya. Gie terus peluk bahu Ma dan minta maaf banyak-banyak. Tapi Ma tak cakap banyak. Ma kata "Takpe, Ma maaf belaka". Gie perhati muka Ma macam biasa, tapi bersih. Ma pakai serkup putih. Gie harap sangat bila Gie bangun, itu bukan mimpi. Gie nak tengok Ma ada depan Gie, tapi ...


Ma, Gie teringat hari Isnin 26hb Disember 2011. Gie bawa Ma check mata. Ma kata tak nak pergi, sebab Ma tak larat tunggu lama-lama. Tapi Gie nak bawa juga Ma pergi. Dalam kereta, Ma sakit dada lagi. Kami terus pusing-pusing cari klinik, tapi semua tutup sebab baru cuti krismas. Bila Ma kata dada dah kurang sakit, Gie terus bawa Ma ke hospital mata semula. Dari tingkat bawah ada lif, tapi nak ke ruang rawatan tu kena naik tangga sikit. Sampai atas Ma sakit dada lagi, Gie gosok dada Ma agaknya dalam 15 minit, muka Ma berkerut menahan sakit, bila agak lega barulah Ma berjalan semula.


Bersambung...


Kenangan bersama Ma di Tasik Kenyir, May 2011



















No comments:

Post a Comment

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign