Asam Garam Kehidupan: Rindu Ma 4

Nuffnang

Pages

12 Jun 2013

Rindu Ma 4

Petang 26 hb 11/ 2011
Gie ajak Shukor keluar cari klinik sebab bimbang tengok keadaan Ma yang masih tak berubah. Jenuh mencari jumpa satu klinik tapi doktor cuma ada lepas pukul 8.30 malam. Bimbang Shukor tak nak keluar lagi Gie ajak Ma tunggu sampai doktor datang. Bila doktor cakap Ma suspek gastrik, doktor bagi ubat tapi pesan kalau tak ok suruh bawa Ma jumpa pakar jantung, dalam hati Gie berharap apa yang doktor beritau tu tak benar sama sekali..

Tapi malamnya Ma ajak Gie ziarah anak saudara Ma yang meninggal setelah koma 2 minggu, kita sempat baca yasin sama-sama, itulah antara kenangan yang sangat tak dapat Gie lupakan..





Pagi 27 hb 11/ 2011

Ma masih nampak keberatan nak ikut Gie, Chik (adik Ma ) pun tak bagi Ma ikut (rupanya Chik kata dia dah nampak Ma pakai kain kafan, itu Chik bagitau selepas Ma tak ada). Tapi bila Gie kata nak bawa Ma berubat Ma akur. Chik menangis teresak-esak, Chik tak pernah macam tu walaupun sebelum ni Ma ada juga ikut Gie.

Dalam kereta Ma tak banyak cakap macam selalu, bila Ma sakit dada dalam perjalanan Humairah urut-urut dada Ma. Kita nak berhenti makan di Gambang, Kuantan tapi tak jadi sebab sesak sangat, akhirnya dari situ ikut jalan biasa dan berhenti makan di sebuah masjid. Nadhrah anak Gie tunggu Ma solat sebab Ma solat lambat dek masih sakit dada. Gie siapkan makan sebab Shukor dah betul-betul lapar, Gie tau Ma lapar sebab Ma makan agak banyak.


Dalam perjalanan kami suka pasang nasyid,kebetulan ada nasyid Bila Izrail Datang Memanggil nyanyian Akhil Hayy, Ma kata" Dok sedap orang. lain nyanyi, Al Mizan je sedap". Bila Gie kenang-kenang memang banyak tanda-tanda menunjukkan Ma nak pergi, tapi Gie tak dapat tangkap masa tu, ataupun hati Gie yang enggan fikirkan benda yang bukan-bukan. Dua minggu sebelum Ma pergi mata kiri Gie berdenyut kuat dan lama, Gie cuma fikir apalah benda  nak jadi ni sampai mata aku denyut kuat cam ni. Ma pesan kat adik-adik pergi jumpa abah minta maaf, macam mana pun dia ayah. Di masjid tu Ma tegur pokok yang selalu ditanam di tanah perkuburan 

Ma kata cantik sebab daun dia warna pink, sedangkan pokok itulah yang dipacakkan di pusara Ma semasa tanahnya masih basah..

Sampai di rumah Gie sakit dada Ma makin teruk. Perjalanan yang jauh menyebabkan Ma makin uzur. Ma, Gie minta maaf sangat-sangat..


Bersambung..

No comments:

Post a Comment

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign