Asam Garam Kehidupan: Tak tau nak bagi tajuk apa......

Nuffnang

Pages

22 Jun 2013

Tak tau nak bagi tajuk apa......

Aku suka memerhati, duduk-duduk sambil menunggu suami atau semasa menunggu kak Faridah ( jiran yang ku tumpang keretanya untuk ke tadikaku di Putra Jaya ), banyak sekali kerenah dan ragam manusia, berbagai rupa dan gaya, berbagai wajah dan reaksi, boleh jadi terap minda, tak percaya? Cubalah.. cuma jangan sampai ada yang perasan, he he...

Dalam pemerhatianku, selalu kutemui anak-anak yang begitu sihat dan montel badannya. Tak padan dengan usia mereka. Mungkin dalam usia belum menjangkau 13 tahun, tapi MasyaAllah.. badan!!

Ku kira faktor pemakanan sangatlah menyumbang kepada gejala kegemukan atau obesiti anak-anak ini. Kesibukan ibubapa bekerja tidak memungkinkan mereka dapat menyediakan menu sihat untuk tumbesaran anak-anak mereka, kalau ada orang gaji mungkin sedikit membantu. Tapi orang gajipun kalau dapat yang rajin..

Memanglah anak-anak sukakan makanan segera, sedap, cepat, mudah, tapi macamana dengan khasiatnya? 

Di tadika ku ada seorang pelajar yang hari-hari dibekalkan sosej, roti sosej sampai tak pandai nak makan cekodok ke, hatta cekodok pisang pun tak reti makan!!

Aku tidak mahu merisikokan kehidupan anak-anakku di masa depan. Biarlah mereka kurus macam tak makan, biar sepenat manapun aku, tapi tetap kusediakan sarapan dan makan malam buat mereka. Jarang sangat mereka makan sosej ke, nugget ke, kentang goreng ke.. Sebab dah terbiasa mereka pun tak minta.

Sedihlah kalau ada ibu yang tak bekerja tapi tetap juga bagi anak-anak makan 'fast food' sebab nak mudah kerja. Memanglah masa kecil gemuk tu nampak comel je, tapi dah besar mana ada comel dah, jadi bahan tontonan dan ejekan orang pulak, percayalah!!



No comments:

Post a Comment

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign