Asam Garam Kehidupan: CINTA INI UNTUK SIAPA?

Nuffnang

Pages

30 Jul 2013

CINTA INI UNTUK SIAPA?

Kalau ada orang hadiahkan kita sesuatu yang berharga seperti kereta, peti ais, almari, barang kemas dan lain-kain, siapa yang kita cinta? Orang yang menghadiah atau barang-barang yang dihadiahkan? Tentu pada orangnya. Barang-barang itu kalau disukai, tapi tentu tidak melebihi dari cinta pada orang yang memberinya.

Itu yang pataut. Yang tidak patut ialah mencintai barang lebih dari orang yang memberi. Hingga orang itu dilupakan dan tidak dipeduli. Tapi itulah yang berlaku kini. Allah hadiahkan kita segala macam nikmat. Tiba-tiba nikmat itu yang kita puja dan puji hingga kita tidak peduli dan tidak ingat pada Allah. Bukan saja tidak cinta pada Allah, bahkan menderhakaiNya pula. Tidak fikir pun nak korbankan 'pinjaman-pinjaman'Allah itu ke jalan Allah.

Semuanya diambil dan digunakan untuk kepentingan diri. Tidak ada rasa terima kasih pada Allah. Alangkah kejamnya kita, sedangkan binatang pun tahu membalas budi tuannya. Tapi manusia lupa daratan, lupa pada yang menciptanya.Cinta diberi pada harta, anak, isteri, pada perniagaan, pengajian dan lain-lain hingga tiada sedikit pun cinta pada Allah. 

Kita sanggup berkorban pada yang kita cintai tadi, namun tiada apa yang kita korbankan di jalan Allah. Walhal semua yang dikasihi itu tidak kekal dan pengorbanan juga tidak berbalas. Jadilah manusia selalu kecewa dalam hidup, akibat tersalah memberi cinta.

Cinta agung sepatutnya diberi pada Allah. Berkorban habis-habisan untuk Allah. Barulah cinta tidak berakhir sia-sia dan pengorbanan akan dinilai dan diganti.

* Baru nak belajar mencintai Dia *

3 comments:

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign