Asam Garam Kehidupan: Hebatnya Kalau Boleh Tangisi Dosa

Nuffnang

Pages

26 Jul 2013

Hebatnya Kalau Boleh Tangisi Dosa

Bukan senang hendak menangis kerana rasa berdosa. Yang selalunya orang menangis kerana kalau putus cinta, kecewa, bergaduh dengan suami atau boyfriend, suami kahwin lagi, kerana hajat tak sampai dan macam-macam sebab lagi. Yang mana semua tangisan itu tak ada pahalanya di sisi Allah.

Yang paling dahsyat ada yang menangis kerana kematian bintang filem pujaan, menangis kerana meraikan maksiat, tengok cerita hindustan atau cerita melayu, satu panggung menangis. Tak pakat pun, tapi boleh menangis ramai-ramai. Keluar panggung sampai merah-merah mata.

Walhal masuk panggung sesak-sesak lelaki perempuan, tengok pula adegan peluk cium yang dah jelas haramnya. Tumpang menangis pulak bila hero-heroin frust. Tak ke kelakar tu. Tangisan yang jelas sia-sia, share saham dosa lagi...

Kalau kita boleh menangis kerana dosa itu petanda baik. Itu tradisi orang soleh. Orang soleh dulu bukan setakat menangis malah ada yang pengsan, dan ada yang matipun bila teringatkan dosa. Bacalah kisah bagaimana Saidina Abu Bakar yang sampai orang lain dapat tercium bau hangit hatinya yang terbakar setiap kali mengadap Allah. Itulah hati orang yang cinta Allah.

Rasul kata stitik air mata yang tumpah kerana takutkan dosa, boleh menyelamatkan orang itu dari bakaran api neraka. Tapi kalau menangis kerana sebab-sebab selain dari itu tak ada jaminan syurga. Sebaliknya lebih dekat dengan neraka kerana menangis itu kerana tak redha dengan ketentuan Allah.

* Jenuh teran-teran air mata, susahnya nak keluar, kecuali ingat perkara sedih, hu hu *


No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign