Asam Garam Kehidupan: Jibrail merasmikan Muhammad sebagai Rasul Allah

Nuffnang

Pages

15 Jul 2013

Jibrail merasmikan Muhammad sebagai Rasul Allah

Suasana malam di bulan Ramadhan itu amat terasa sekali. Muhammad sedang bersendirian berkhalwat di dalam gua Hira'. Dalam ketenangan malam yang hening itulah Malaikat Jibril datang membawa wahyu Allah kepada Muhammad bahawa Muhammad adalah Rasul Allah. Seperti tugas-tugas Jibril dahulu menyampaikan wahyu kepada lain-lain Nabi Allah, Ibrahim, Musa, Isa dan lain -lain, dan malam itu ia muncul pula di depan Muhammad lalu berkata:

" Iqra " (bacalah)
" Ma Aqra " (aku tidak tahu membaca)

Mendengar jawaban Muhammad itu, lalu Jibril memeluk baginda. Baginda merasa seakan-akan lemas barulah dilepaskan Jibril, lalu berkata lagi: 

" Iqra" (bacalah)
"Ma Aqra" (aku tidak tahu membaca)

Mendengar jawaban Muhammad itu, lalu sekali lagi Jibril memeluk baginda. Baginda merasa seakan- akan lemas barulah dilepaskan Jibril, lalu berkata lagi:

" Iqra " (bacalah)
"Ma Aqra" (aku tidak tahu membaca)

Lalu diajarkan Jibril:

" Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan, yang menjadikan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah yang Maha Pemurah, yang mengajar manusia dengan qalam, mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya."

Demikian Malaikat Jibril membacakan ayat-ayat Al-Quran itu dan diikuti Muhammad membacanya.Inilah ayat-ayat dari Surah Al-Alaq yang pertama diturunkan kepada nabi Muhammad. Setelah selesai baginda membaca ayat tersebut, Malaikat Jibril pun berlalu dan diikuti baginda segera keluar dari Gua Hira' itu.

"Wahai Muhammad, engkau Rasul Allah dan aku ini Jibril"

Nabi Muhammad memandang ke langit dilihatnya Jibril dalam rupa bentuk manusia. Kedua tumitnya berada di hujung langit. Muhammad terdiam dan terus memandang ke langit. Baginda tegak bagaikan terpaku di bumi. Tidak bergerak ke depan atau ke belakang dan kepalanya terus memandang ke atas dan ke mana saja arah dipandang, baginda akan nampak Jibril.

" Wahai Muhammad, engkau Rasul Allah dan aku ini Jibril." Demikian diulangi Jibril

Baginda terus terdiam dan berkeadan demikian sehingga digerakkan oleh orang-orang yang disuruh Khadijah mencari suaminya Muhammad kerana merasai bimbang di hatinya, khuatir sesuatu berlaku ke atas baginda.

Akhirnya Jibril berlalu dan menghilang. Setelah merasa tenang seketika, baginga pun berangkat pulang dan Khadijah sudah sedia menunggu. 


Mulai saat itu rasmilah Muhammad sebagai Rasulullah dalam usia empat puluh tahun. Baginda utusan Allah kepada manusia bagi menunjukkan jalan-jalan kebahagiaan di dunia dan akhirat. Malaikat Jibril berulang-alik mengunjungi baginda dengan membawa ajaran-ajaran Allah.

( waktu itu belum sampai perintah berpuasa, tapi ia berlaku di malam bulan ramadhan )






google image

No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign