Asam Garam Kehidupan: Kenangan puasa bersama Ma

Nuffnang

Pages

12 Jul 2013

Kenangan puasa bersama Ma

Selalunya kesempatan puasa bersama Ma hanya satu atau dua hari sahaja sebelum Syawal. Hanya itu sahaja yang direzekikan  memandangkan kekangan kerja dan waktu persekolahan anak-anak.  Bila giliran balik raya kampung tokma ni anak-anak ikut terlebih excited, kadang-kadang seminggu lagi nak balik baju dah packing masuk beg.

Selalunya bila balik aku akan operasi rumah Ma dulu, sebab Ma ni jenis suka simpan entah apa-apa, Fadhli tak berani sentuh, Ma marah. Tapi kalau aku yang buat Ma tak kata apa, cuma dia  pesan jangan simpan barang-barang tu sampai dia tak jumpa nak cari.

Bila dah akhir-akhir Ramadhan kami beli je juadah berbuka di bazar Ramadhan. Masa berbuka selalunya bentang je tikar kat lantai, seronok makan bersila. Ma jarang masak sebab dah tak larat berdiri lama, jadi akulah ambik turn masak, kalau beli je tak cukup sebab anak je dah lima orang, jadi tambah juga satu dua lauk masak sendiri, masak lebih untuk sahur sekali.

 Ma akan bangun seawal jam 3 pagi untuk solat tahajud. Itulah amalan Ma yang sangat aku kagumi. Tapi selalunya sebab Ma yang bangun awal, jadi dia akan masakkan nasi dan panaskan lauk. Ma jarang sahur makan nasi, dia makan kurma dan minum air masak je, sebab sayangkan tahajjudnya. Bila dah pukul 5 barulah Ma kejutkan kami untuk sahur, dan dia sambung pula dengan menghafal surah. Antara surah yang sudah lancar di mulutnya seperti Al- Waqiah, Al- Rahman, Al- Mulk....

Rindu sangat kat Ma sebenarnya. Sebelum Ma ikut aku haritu Ma ada cakap nak balik puasa di Terengganu, senang nak terawih, surau dekat, dapat bantuan duit zakat, duit zakat tu Ma bagi pulak pada budak-budak yang datang beraya.

Satu lagi yang sangat tak dapat dilupakan, kami selalu tunggu Lailatul Qadar bersama. Kalau turn balik raya di Rembau, aku akan telefon Ma tanya samada Ma tunggu malam sekian, sekian....

Dan sekarang saat indah itu tiada lagi, dah dua tahun kuraikan Ramadhan tanpa Ma....

No comments:

Post a Comment

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign