Asam Garam Kehidupan: Ajaibnya Iman

Nuffnang

Pages

23 Aug 2013

Ajaibnya Iman

Pada malam hijrahnya Rasulullah SAW ke kota Madinah, Saidina Ali telah ditugaskan supaya tidur di bawah selimut yang biasa digunakan oleh Rasulullah. Rumah Rasulullah telah dikepung musuh, pahlawan pilihan Quraisy sedang mengepung dengan pedang tajam terhunus... ketika itulah anak muda yang akan bergelar ' karramallahu wajhah' dengan berani dan yakin menyelimuti tubuh mudanya dari hujung kaki ke hujung rambut. Dia tahu ada kemungkinan bahawa kain selimut itu akan menjadi kain kafannya, dia sedar kedudukannya menjadi umpan untuk mengelirukan orang-orang kafir. Tidakkah dia sayangkan hari mudanya yang penuh keindahan? Tapi bagi saidina Ali, bila iman telah subur dalam diri, segalanya diserahkan pada Tuhan.

Pada malam yang sama, Allah SWT telah menguji dua malaikatnya iaitu Jibril dan Mikail. Allah telah menyatakan bahawa nyawa keduanya akan dicabut dan mereka hendaklah menentukan siapakah yang bersedia untuk lebih dahulu dimatikan. Kedua-dua malaikat itu masing-masing memberi alasan agar nyawanya tidak dicabut terlebih dahulu.

Ketika berlaku kekusutan itu Allah lalu menempelak dan menyindir mereka. Tidakkah mereka malu dengan saidina Ali yang sanggup menggadaikan nyawanya untuk keselamatan Rasulullah. Pada malam hijrah yang bersejarah itu sekali lagi terbukti bahawa didikan Rasulullah amat berjaya melahirkan orang yang berani dan sanggup berkorban, iaitu bila iman menjadi hartanya yang paling berharga...

No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign