Asam Garam Kehidupan: DATARAN MERDEKA.... ( sempena malam ambang Merdeka )

Nuffnang

Pages

29 Aug 2013

DATARAN MERDEKA.... ( sempena malam ambang Merdeka )

Assalamualaikum,

Telah Allah jadikan kegelapan malam untuk hambaNya melahirkan rasa hati. Merayu, mengadu, menyerahkan cinta untuk Allah SWT. Telah Allah jadikan kemudahan hidup untuk manusia yang berakal. Namun mengapa manusia sendiri mengabaikannya? 

Untuk pengujung DATARAN MERDEKA...
Tidakkah kamu terfikir bahawa alam menjadi saksi atas perbuatan kamu, sekalipun malam hitam pekat menyelimuti dirimu. Kamu hentak kaki atas simen, menari mengikut rentak hati yang tenggelam dengan nikmat dunia. Simen keras di bawah kakimu itulah yang akan menjadi saksi kelalaian kamu di malam sambutan ambang merdeka yang sesungguhnya bukan merdeka dari nafsu yang membelenggu...

Kamu duduk bertenggek di atas bangku dan di tangga dengan pasangan yang belum halal untuk kamu sentuh. Apakah kamu tidak terfikir bahawa itu semua akan menjadi saksi di mahkamah Rabbul Jalil nanti?

" Tuhan, hambaMu ini pernah membuat maksiat di atas belakangku di suatu mlam milikMu Tuhan," Begitulah seakan-akan persaksian yang akan diberikan di atas hubungan bebas yang kamu lakukan.

Yang paling dahsyat dan memalukan, ada gadis yang sudah ' faham' akan persoalan hijab tapi masih  berdua-duaan di Dataran Merdeka. Mengapa kamu tidak malu dengan Tuhan, hijabmu tidak mampu membenteng dirimu.

Ada yang duduk-duduk saja melepaskan waktu, sayang sekali umur masih muda belia tetapi mempersia-siakan waktu malam yang sepatutnya diisi dengan pengabdian kepada Tuhan. Tidak teringinkah kamu termasuk dalam salah satu golongan yang disabdakan oleh Junjungan Mulia:

" Ada 7 golongan yang mendapat perlindungan atau naungan Arasy di hari kiamat kelak:
1. Pemimpin yang adil
2. PEMUDA yang hatinya sentiasa terpaut pada masjid.
3. Dua orang yang saling cinta-mencintai kerana Allah.
4. Orang yang mengingati Allah di tempat yang sunyi sehingga mengalir air matanya kerana takut pada Allah.
5. Seorang lelaki yang menolak ajakan seorang wanita yang cantik dengan berkata, " Aku takutkan Allah.
6. Orang yang bersedekah dan menyembunyikan sedekahnya sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberi oleh tangan kananya.
7. PEMUDA yang mengisi masa mudanya dengan ibadah.
- Riwayat Imam Bukhari dan Muslim.

Begitulah harapan Rasulullah pada kita, umatnya. Dataran Merdeka bukan bererti kamu merdeka dari hukum dan syariat Tuhan. Walau di bumi manapun kamu berpijak, syariat Tuhan tetap berjalan. Jangan kamu cemari Dataran Merdeka dengan perbuatan sumbangmu. Jangan engkau tukar namanya ke Dataran Maksiat. Cukuplah tradisi yang lepas-lepas. Taman bunga dan tempat rekreasi untuk menikmati keindahan ciptaan Tuhan tetapi telah bertukar menjadi tempat maksiat. Tempat teruna dara memadu kasih. Apakah kamu mahu samakan diri kamu dengan haiwan melata. Apakah kamu tidak mendengar tangisan dan rintihan Dataran Merdeka kerana sedih atas maksiat yang kamu lakukan di atasnya? Apakah kamu tidak takut bila bunga-bunga, lampu-lampu, tiang bendera turut bercakap selaku saksi bagi Allah atas maksiatmu?

Sesungguhnya pergunakanlah waktu malam dengan sebaik-baiknya.
1. Berzikir pada Tuhanmu.
2. Membaca FirmanNya.
3. Berdialog bersama Tuhanmu.
4. Memadu kasih dengan Khaliqmu.
5. Memohon ampun dan taubat padaNya yang Maha Pengampun

Itulah yang sepatutnya tugasmu sebagai seorang hamba kepada TuhanMu yang telah menciptakanmu dengan begitu sempurna dan dilengkapi dengan akal supaya kamu dapat membezakan mana yang benar dan salah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign