Asam Garam Kehidupan: Di Antara Permata dan Perintah...

Nuffnang

Pages

15 Aug 2013

Di Antara Permata dan Perintah...

SEORANG sufi dibiarkan keluar masuk istana raja. Tempat yang tidak pernah dimasuki oleh pembesar raja pun telah menjadi biasa baginya. Raja pun tidak menghiraukan sangat kerana baginda lebih tahu rahsia kehidupan orang sufi tersebut.

     Pembesar-pembesar raja menjadi iri hati. Sedangkan pada mata rakyat, kedudukan mereka lebih tinggi daripada  orang sufi tadi. Apa yang menariknya orang sufi tadi pada mata raja?

     Lantas mereka menghadap raja mengadukan hal ini dan meminta penjelasan. Raja memanggil semua pembesarnya dalam satu perjumpaan. Dengan dibekalkan sebilah kapak, disuruhnya mereka memecahkan permata besar milik kerajaan. Tiada seorang pun daripada para pembesar yang berani mengikut suruhan raja. Tentunya mereka tidak akan sanggup memusnahkan permata yang sangat berharga itu. Kemudian dipanggil pula orang sufi tadi. Lalu diperintahkan sepertimana diperintahkan kepada para pembesarnya tadi.

     Tanpa berlengah lagi, perintah dipatuhi. Berkecai permata besar dan terbeliak mata pembesar memerhatikan perkara itu. Kemudian raja menjelaskan kepada para hadirin.

     "Kamu lebih mementingkan harga permata itu daripada suruhanku tetapi orang sufi ini menilai suruhanku lebih daripada harganya, tanpa ada kepentingan seperti kamu."

No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign