Asam Garam Kehidupan: Fakta menarik tentang BULUH..

Nuffnang

Pages

20 Aug 2013

Fakta menarik tentang BULUH..

Oleh kerana syawal masih hangat, saya ada satu fakta menarik yang ingin dikongsikan, mungkin ada yang sudah tau, tak mustahil ada yang belum tahu, cam saya juga, baru terbaca..

Kat tepi jalan terutamanya banyak sangat orang jual lemang, yang jual buluh lemang pun, pernah terbaca dalam akhbar tahun lepas, lepas jual buluh lemang, boleh menganggur setahun, mak aiii.. bayangkan banyak mana diorang dapat hasil dari jual buluh lemang je.

Rupa-rupanya pokok buluh adalah pokok yang paling cepat membesar di dunia. Sesetengah pokok buluh boleh membesar setinggi hampir semeter sehari!!

Dalam kadar ini ia boleh mencapai bumbung rumah dua tingkat dalam masa satu minggu sahaja. Cepatnya ia membesar!

Maha Suci Allah Yang Maha Bijaksana lagi Maha penyayang, Pokok buluh ini tidak hidup lama, berbatang kecil yang mudah patah apabila tumbuh tinggi. Batang yang masih kecil atau rebung boleh dimakan sebagai sayur, dan menjadi makanan haiwan seperti panda di Cina. Boleh juga dibuat perabut, perhiasan dan untuk memasak makanan seperti lemang, atau masak nasi bagi sesetengah puak orang asli. Oleh kerana itu, Allah jadikan ia tumbuh dengan cepat, kerana ia mempunyai banyak kegunaan kepada haiwan dan juga manusia.
                               


No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign