Asam Garam Kehidupan: HEBATNYA MEREKA...

Nuffnang

Pages

28 Aug 2013

HEBATNYA MEREKA...

Suatu hari Saidina Umar Al-Khattab berangkat ke negeri Syamuntuk melihat daerah-daerah yang telah ditakluki Islam masa itu. Maksud kedatangannya yang utama sekali adalah hendak bertemu dengan Abu Ubaidah Al--Jarrah, penakluk serta amir negeri Syam yang luas itu. Amir ini juga terkenal dengan sifat amanahnya yang luar biasa.

Sesampai saja di rumah Abu Ubaidah, Khalfah pun dipersilakan masuk. Betapa terkejutnya khalifah bila didapatinya tidak ada satu apa pun perabut di dalam rumah Abu Ubaidah. Khalifah Umar pun bertanya: " Mana barang-barang kepunyaanmu wahai saudaraku yang beriman?"

Jawab Abu Ubaidah, " Apa yang tuan itu sajalah barang-barang kepunyaan saya,"

Khalifah kemudiannya kembali memerhatikan seluruh isi rumah amir itu. Sungguh menghairankan, apa yang ada di dalamnya tidak lebih dari sebuah baldi kecil dan sehelai kain bulu. Menyaksikan kehairanan Khalifah, Abu Ubaidah lalu menerangkan hakikat keadaan hartanya, " Ya Khalfah, cukuplah kesemuanya ini buat saya, baldi kecil itu adalah tempat air wuduk dan sepotong kain bulu itu adalah alas tidur saya,"

Saidina Umar begitu terharumenyaksikan kehidupan sahabatnya Abu Ubaidah seorang pahlawan yang begitu sederhana itu.

" Kenapa tangiskan saya ya Amirul Mukminin, kerana saya telah menjual dunia saya untuk membeli akhirat yang kekal abadi," tegas Abu Ubaidah Al- Jarrah.

* hebatnya mereka... tak mampunya nak tiru peribadi mereka, mereka cuma mengambil apa yang benar-benar diperlukan, sedangkan kita...bermacam benda kita beli, tapi kadang-kadang tersimpan sampai buruk dalam stor*

3 comments:

  1. kita kalau membeli kadang2 tu sebab ikut nafsu...nak jugak ada walhal kalau beli membazir kan kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. betul sesangat, terutama orang perempuan, jangan marah farah ye..

      Delete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign