Asam Garam Kehidupan: Kagumilah kehebatan TUHAN

Nuffnang

Pages

20 Aug 2013

Kagumilah kehebatan TUHAN

Setiap hari kita melihat berbagai kejadian ciptaan Tuhan. Kita kagum melihat gunung-gunung yang tersergam gagah. Kita rasa gerun dan ngeri apabila melihat lautan yang luas terbentang berserta dengan gelombang yang menggulung. Apabila mendengar petir sangat mengejutkan dan menakutkan. Melihat pula kilat pancar-memancar datang rasa ngeri dan cemas.

Kita juga akan merasa sangat takjub dan hairan apabila melihat berbagai benda aneh dan pelik, seperti melihat semut yang kecil itu berupaya mengangkat benda yang lebih besar dari saiz badan semut itu sendiri. Semut juga seolah-olah ada akal bila kita lihat mereka itu boleh berbincang dan bermuafakat kerana mereka sering saja berkelompok dan bekerjasama antara satu sama lain. Jika kita perhatikan deretan semut yang berjalan dari arah bertentangan kita dapati mereka akan berhenti sekejap seolah-olah bertegur sapa sebelum meneruskan perjalanan.

Cacing yang berada dalam tanah itu hanya kenyang dengan memakan tanah. Cacing yang tidak ada hidung, bagaimana agaknya mereka bernafas. Makana ayam pula lazimnya ialah jagung, padi, nasi, dedak, cacing, serangga atau kalau ayam kampung boleh pula makan beberapa jenis rumput. Kita tahu ayam tidak boleh berfikir dan mengkaji, macam mana ayam boleh kenal benda-benda itu semua adalah makanannya?

Ikan berada di dalam air atau lautan, kucing yang berada di daratan. Kehidupan keduanya sentiasa terpisah. Macam mana kucing tahu ikan itu adalah makanannya. Maha Suci Allah...

Sedarkah kita bahawa apa yang kita kita kagumi itu, semua yang kita rasa gerun itu, rasa ngeri, rasa takjub, rasa hairan, terpikat, jatuh hati semuanya adalah makhluk macam kita juga. Semua itu adalah benda ciptaan Tuhan seperti kita juga. Apa saja yang kita anggap aneh dan pelik itu semuanya adalah untuk memperlihatkan kepada kita betapa Maha Berkuasa dan Maha Penciptanya Allah. Sebutlah apa saja tidak kira apa benda, bentuk, rasa dan rupa, semuanya adalah ciptaan Allah Yang Maha Bijaksana.

Kalau begitu bukankah lebih patut dan lebih wajar kita merasa takut, kagum, ngeri, takjub hairan dan cinta kepada Allah yang mencipta itu semua. Siapa yang membuat hati kita rasa takut, ngeri, kagum, takjub dan cinta itu? Bukankah semua perasaan yang ada dalam hati kita itu adalah anugerah Allah? Kalau hati kita kagum dengan gunung bukankah lebih baik kita kagumi Allah yang menjadikan gunung itu. Kalau hati kita merasa gerun dan ngeri melihat laut dan geloranya, bukankah lebih wajar kita gerun dan ngeri kepada Allah yang menjadikan gelombang tersebut?

Ya Allah... bantulah kami untuk sentiasa merasa akan Kehebatan dan KebesaranMu, KekuasanMu, KeagunganMu, Ya Allah.. kami tak mampu tanpa campur tangan dariMu...


No comments:

Post a Comment

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign