Asam Garam Kehidupan: Ambillah iktibar darinya...

Nuffnang

Pages

20 Sep 2013

Ambillah iktibar darinya...

Ambillah pengajaran masa yang lalu. Berapa ramai pemimpin yang sudah bersara, keseorangan diri. Tiada yang peduli, tiada yang datang, tiada yang menjenguk. Macam batang buruk yang tidak berharga! Mana orang kiri kanan? Mana kawan seperjuangan? Ke mana pergi yang memuji dan yang menyanjung?
Di mana sekarang yang dulunya mengaku setia? Mana orang yang bersorak-sorai mendengar pidato kita? Mana? Mana? Mana? Begitulah nasib pemimpin. Setakat beberapa waktu saja disanjung orang, selepas itu hilang kuasa dan jatuh terhina dilupa orang.

Ertinya waktu berkuasa dulu orang hormat kerana takutkan kuasa kita. Kerana itu tak usahlah berbangga-bangga, kalau kita boleh tundukkan manusia dengan kuasa dan senjata serta penjara, sedangkan hati mereka tidak dapat ditundukkan.

Kemampuan menundukkan manusia dengan kuasa dan senjata adalah perkara biasa yang berlaku di dalam sejarah, terutama para penguasa dan penjajah dunia. Hal ini bukanlah perkara luar biasa. Yang luar biasa itu ialah apabila orang ramai boleh tunduk kepada seseorang kerana wibawa dan akhlaknya, sekalipun tiada kuasa tentera atau senjata di tangannya.


Jatuh terhina, sewaktu berkuasa hidup menungkat langit......

No comments:

Post a Comment

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign