Asam Garam Kehidupan: AYAT PENDINDING ZINA

Nuffnang

Pages

14 Sep 2013

AYAT PENDINDING ZINA

Seorang ustaz menziarahi rakannya yang baru menimang cahaya mata. Ia mengucapkan tahniah kepada rakannya dan meminta untuk memangku anak itu. Mulutnya trekumat-kamit membaca sesuatu dan kemudian menghembus di sekeliling bayi tersebut. Dia berbuat demikian sebanyak tujuh kali.

Ayah si bayi kehairanan lalu bertanya, " Apa yang ustaz baca tu?"

Ustaz lalu menjawab, " Saya membaca ayat pendinding zina . Supaya kelak anak ini tidak berzina atau terpelihara daripada zina dengan izin Allah."

Islam mengajar penganutnya supaya apabila menziarahi bayi yang baru lahir, buatlah sesuatu untuk mendidik anak itu. Di antaranya dengan membaca ayat pagar zina untuknya supaya kelak ia menjadi hamba Allah yang baik dan terpelihara daripada zina dan kemurkaan Allah.

Selain itu kita boleh mengamalkan ayat ini untuk anak kita sendiri. Bacalah sebanyak tiga kali dan dihembuskan ke telinganya sebelum tidur. Ibubapa yang ingin anaknya menjadi anak yang soleh dan solehah eloklah melakukannya sebagai salah satu usaha ikhtiar.

Apakah ayat pendinding zina itu? InsyaAllah rasanya semua orang tahu surah ini- surah Al-Qadr. Ianya dinamakan Al- Qadr kerana ia turun di malam Lailatul Qadar. Ayat ini turun di malam dan bulan yang mulia. Tidak hairanlah Allah memberikan keistimewaan kepada yang mengamalkannya. Mari kita lihat pengertian ayat ini:

" Sesungguhnya Kami telah menurunkannya ( Al Quran ) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah Malam Kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malm itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu ( penuh ) kesejahteraan sehingga terbit fajar. "

Sebenarnya banyak lagi kemuliaan dan kelebihan mengamalkan surah ini.  Rasulullah perah mengatakan bahawa sesiapa yang membaca surah ini selepas berwudhuk ia akan mendapat ketenangan dan membantu untuk khusyuk dalam solat.

Oleh kerana ayat ini turun di malam dan bulan yang penuh berkat maka sesiapa yang mengamalkannya dengan penuh yakin dan menyatakan hajatnya pada Allah nescaya akan dimakbulkan.

Semoga kita sama-sama mendapat manfaat dari surah ini dan menjadi pendinding daripada zina dan kemurkaan Allah. Amin.

4 comments:

  1. Terima kasih kongsi. Baru tahu :)

    -wina1979-

    ReplyDelete
  2. Saya cari, Alhamdulillah, sudah jumpa.

    ReplyDelete
  3. Saya cari, Alhamdulillah, sudah jumpa.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign