Asam Garam Kehidupan: BILA RAHSIA SUDAH TERBONGKAR.

Nuffnang

Pages

11 Sep 2013

BILA RAHSIA SUDAH TERBONGKAR.

Abdullah Al Mubarak mempunyai seorang hamba. Dia berjanji, " Engkau akan aku bebaskan jika dapat kau bayar seribu dinar."

Oleh kerana terlalu ingin dibebaskan maka hamba itu pun berjanji akan membayar secara beransur-ansur setiap hari. Suatu hari sahabat Abdullah datang memberitahunya, " Hambamu itu pergike kubur setiap hari dan mencuri kain kafan dan kemudiannya menjual kain kafan itu di pasar."

Abdullah merasa marah dan bercadang untuk mengintai apakah benar dakwaan sahabatnya itu. Dia pergi ke kubur dan dilihatnya hambanya ada di situ. Hambanya memakai kain kasar dan gelang besi di lehernya. Hambanya masuk ke dalam kubur, menangis, merayu dan berdoa hingga ke pagi. Kemudian hambanya menuju ke masjid.

Abdullah terus mengekori hambanya secara rahsia. Tiba di dalam masjid hambanya berdoa lagi, " Wahai Tuhan, tidak lama lagi hambaMu ini akan membayar tebusan kepada tuan badanku ini,"

Tiba-tiba datang cahaya kepadanya, cahaya itu menuju ke tapak tangannya dan bertukar menjadi wang!! Semasa beliau hendak bangun dan membayar harga tebusan dirinya kepada Abdullah, tiba-tiba Abdullah keluar dari persembunyiannya dan memanggil hambanya lalu berkata, " Mulai hari ini marilah kita bertukar tempat, engkau menjadi tuan dan aku menjadi hamba,"

Si hamba tadi menjawab, " Sekarang rahsiaku telah terbongkar, maka aku tak mahu hidup lagi,"

Dengan serta-merta hamba itu jatuh dan meninggal dunia. Beliaupun dikebumikan dengan pakaian yang kasar. Pada malam itu Abdullah bermimpi bertemu dengan Rasulullah, Baginda berkata, " Wahai Abdullah, adakah patut engkau kebumikan orang yang kami kasihi dengan kain yang kasar itu?"

No comments:

Post a Comment

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign