Asam Garam Kehidupan: Di antara dua rasa...

Nuffnang

Pages

24 Sep 2013

Di antara dua rasa...

*. Sesiapa yang merasakan dirinya baik, hakikatnya dia jahat kerana telah menganggap dirinya mulia dan telah melakukan dosa batin atau dosa hati, walaupun dalam hidupnya dia memang baik. Lagi-lagilah kalau dalam hidupnya dia jahat.

*. Sesiapa yang merasakan dirinya tidak berdosa dia sudah melakukan dosa, kerana merasakan diri tidak berdosa itu ialah satu dosa, walaupun dia tidak membuat dosa dalam hidupnya. Lagi-lagilah kalau dia memang melakukan dosa.

*. Sesiapa yang merasakan dirinya mulia hakikatnya dia hina dan telah melakukan dosa kerana merasakan dirinya mulia itu juga itu juga ialah satu dosa.

*. Sesiapa yang merasa dirinya ikhlas hakikatnya dia tidak ihklas. Merasa diri ikhlas itu satu sifat mazmumah.

Kita digalakkan mengikut sesetengah sifat Tuhan seperti pemurah, pemaaf, penyantun, pengasih, penyayang dan lain-lain tetapi kita ditegah merasakan diri kita pemurah, pemaaf, pengasih dan sebagainya. 

Sesiapa yang merasakan dirinya hina, adalah mulia di sisi Tuhan. Siapa yang merasakan dirinya berdosa, diampunkan dosanya oleh Tuhan. Siapa yang rasa bersalah, dimaafkan oleh Tuhan. Inilah dinamakan amalan lahir dan amalan hati. Perbuatan lahir mesti positif. Rasa di hati mesti negatif. Dalam amalan hati yang negatif itulah sebenarnya positif. Itulah akhlak namanya.

2 comments:

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign