Asam Garam Kehidupan: Lihatlah kepada apa yang diperkatakan.

Nuffnang

Pages

20 Sept 2013

Lihatlah kepada apa yang diperkatakan.

Sewaktu pulang dari Jarjan menuju kampung asalnya di Thusia, segerombolan perompak padang pasir telah menyerang rombongan yang disertai oleh Imam Al Ghazali. Mereka merampas semua harta yang ada pada rombonga itu. Antara yang dirampas ialah catatan ilmu yang dipelajari oleh Imam Al Ghazali dari gurunya di Jarjan, Imam Abu Nasir Al Ismaili. Imam Al Ghazali menemui ketua perompak itu dan meminta agar catitannya dipulangkan kerana beliau sangat menyayangi dan menghargainya.

Mendengar permintaan Imam Al Ghazali, ketua perompak itu bertanya secara menyindir, " Untuk apa catitan ini wahai anak muda, bukankah engkau telah memahami dan menghafal seluruh isi kandungannya?"

Namun begitu ketua perompak itu akhirnya memulangkan juga catitan tersebut kepada Imam Al Ghazali. Selepas peristiwa itu, Imam Al Ghazali menghafal seluruh isi catatannya itu dan apabila menghadiri majlis-majlis ilmu, beliau lebih mengutamakan pemahaman yang sungguh-sungguh dari sekadar mencatat. 

Beliau benar-benar terkesan dengan sindiran ketua perompak itu. Benarlah kata hukama, " Jangan engkau melihat kepada siapa yang berkata tetapi lihatlah kepada apa yang diperkatakan."


2 comments:

  1. satu perkongsian yang menarik dan sepatutnya difahami sedalam2nya... ^_^

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign