Asam Garam Kehidupan: Maunah Allah

Nuffnang

Pages

29 Sept 2013

Maunah Allah

Semasa pemerintahan Saidina Umar Al Khattab, telah berlaku peperangan antara umat Islam dan kafir. Suatu ketika beliau menghantar satu pasukan tentera Islam ke Syam yang dipimpin oleh seorang jeneral bernama sariyah.

Di Syam, Sariyah dan tenteranya berkemah di suatu lembah seperti mana diarahkan oleh Saidina Umar. Mengikut ukuran strategi perang, kedudukan khemah mereka tidak sesuai kerana di lembah itu tidak ada air. Tambahan pula pasukan tentera musuh telah mengambil tempat di atas sebuah bukit di belakang tentera Islam. Hal ini memudahkan pihak musuh mematahkan kekuatan tentera Islam di situ bila-bila masa sahaja.

Sariyah dan tenteranya tidak menyedari kedudukan musuh di belakang mereka. Sariyah menyangka kedudukan itu sangat strategik kerana Saidina Umar yang mengarahkannya ke situ.

Situasi itu juga sebenarnya tidak disedari Saidina Umar kerana beliau sendiri tidak biasa dengan tempat itu. Lagi pula Madinah dan Syam jauh jaraknya iaitu lebih kurang 1,600 km.

Dengan kehendak Allah Saidina Umar telah nampak kedudukan tentera Islam yang dipimpin oleh Sariyah di dalam bahaya. Spontan beliau menjerit, " Awas Sariyah! musuh di bekang kamu! " Saidina Umar melihat entera musuh sedang bersiap sedia untuk menyerang tentera Islam dari belakang.

Aneh sungguh kerana Saidina Umar menjerit di Madinah tetapi dapat didengari oleh Sariyah yang ketika itu berada di Syam. Saidina Umar sedang berkhutbah di atas mimbar ketika itu. Tanpa lengah Sariyah selaku ketua tentera segera membetulkan kedudukan barisan perangnya. Maka selamatlah tentera Islam daripada diserang hendap dan akhirnya tentera Islam mendapat kemenangan.

Mengikut logik akal adalah mustahil Saidina Umar dapat memandang tenteranya yang lebih seribu kilometer tanpa bantuan teropong jauh dan meneriakkan amaran tanpa menggunakan peralatan canggih. 

Sebenarnya itulah maunah daripada Allah iaitu pertolongan dan bantuan yang sengaja Allah datangkan kerana ketaqwaan Saidina Umar dan Sariyah.

2 comments:

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign