Asam Garam Kehidupan: Merapu ke Solat?

Nuffnang

Pages

28 Sept 2013

Merapu ke Solat?

Perasan tak ada satu iklan 'melawat terengganu' ada seorang 'mad toleh' ( itu yang sepatutnya ) dok ucap perkataan ' begheh boh ( beres boss ), dia bukan faham pun apa yang dia cakap tu, dah orang suruh cakap dia cakap jelah.. first time dengar saya tergelak... kelakar dengar cara dia cakap.

Ha.. macam tulah kita, dah sedari kecik mak kita latih, suruh kita solat. Jadi amalan solat tu dah jadi darah daging kita. Tapi jujurlah ek..agak-agak dari kecik sampai sekarang kita solat ni, kita faham tak, ada penghayatan, ada rasa tak masa kita solat tu?  Ke kita sama je macam ' mad toleh ' tu, tak faham apa yang dia sendiri ucap. Ada tak kita usahakan untuk dapatkan rasa dan roh solat kita.. atau sekadar fizikal kita saja yang rukuk dan sujud ke hadrat Allah, tapi yang lebih parah kita sempat ke shopping kompleks, ke panggung wayang, sempat dating dengan pakwe ke, makwe ke, sempat gossip artis...tiba-tiba dah " Assalamualaikum warrahmatullah... " Eh! baru perasan dah selesai solat kita.

Agak-agak Allah terima tak solat kita?

Padanlah kita dok tahap tu jugak. Jiwa kita tak membangun. Padahal Allah dah janji sembahyang tu mencegah perbuatan keji dan mungkar...

Macam tu jugak masa berdoa, kita cuma 'membaca' doa, bukan berdoa...macam budak tadika yang dilatih baca sajak untuk persembahan akhir tahun, bacalah dia sajak tu penuh gaya..tapi bukan dia faham pun apa yang dia baca. Kalau berdoa sepatutnya penuh penghayatan, faham apa yang nak  kita minta dari Dia, memanglah Dia faham dan tau apa yang kita minta walau dalam apa bahasa sekali pun. Tapi tak beradab namanya. Sepatutnya adab seorang hamba terhadap Tuhannya, penuh tertib, sopan, malu... 

Marilah kita sama-sama usahakan supaya solat kita ada roh, supaya ibadah yang menjadi tiang agama ini tidak Allah tolak. Supaya solat kita benar-benar dapat membina peribadi kita, InsyaAllah..



2 comments:

  1. Tak mengapa kalau merapu pun. Jika ibadat, buat yang terbaik di samping terus menelaah...

    ReplyDelete
  2. ya, kena sentiasa berusaha meningkatkan kualiti amalan kita, takkan nakdok tahap tu je kan

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign