Asam Garam Kehidupan: Seks dalam Islam- Serampang dua mata.

Nuffnang

Pages

29 Sept 2013

Seks dalam Islam- Serampang dua mata.

Abu Sulaiman Ad Darani pernah berkata, " Isteri yang solehah itu tidak termasuk perkara dunia yang dimurkai, kerana ia membantu untuk menyelesaikan urusan anda di Akhirat. Di antara penyelesaiannya ialah menguruskan rumah tangga dan bersama-sama dalam menunaikan tuntutan nafsu syahwat."

Penyelesaian masalah nafsu syahwat hanya akan selesai melalui perkahwinan, kerana ia merupakan salah satu tujuan perkahwinan diadakan. Dalam masalah persetubuhan itu sendiri terdapat dua tujuan terpokok iaitu untuk menyambung zuriat dan memberi keseronokan lahir dan batin, sekaligus menambah keinginan untuk mengejar kesenangan di Syurga kelak.

Perlu diketahui bahawa persetubuhan bukan sekadar untuk melepaskan tuntutan nafsu sahaja tetapi ia juga bertujuan untuk mendapat pahala daripada Allah. Ini adalah kerana persetubuhan yang haram ( zina ) akan mendapatkan dosa dan kemurkaan Allah.

Sabda Rasulullah SAW : " Bahawa apabila seseorang lelaki itu bersetubuh dengan isterinya, ditulis baginya dengan persetubuhan itu pahala anak lelaki yang berperang fisabilillah lalu syahid."

Nafsu yang dibekalkan kepada manusia, perlu dikawal dengan iman dan taqwa. Kegagalan bererti mendorong seseorang itu ke lembah maksiat yang keji. Nafsu yang liar tidak mahu tunduk kepada pimpinan syariat perlu 'didera' dengan kesusahan dan latihan ibadah yang tertentu. Sebab itu Rasulullah bersabda:" Barang siapa yang tidak mampu berkahwin, hendaklah ia puasa. Kerana puasa itu akan melemahkan nafsu syahwat."

Dalam peristiwa Israk dan Mikraj Rasulullah melihat sekumpulan manusia memakan daging yang busuk dan mentah, sedangkan daging yang elok dan masak ada di tangan yang satu lagi. Baginda bertanya kepada Jibril dan dijawab, " Mereka mempunyai isteri atau suami yang halal bersih, tetapi mereka lebih suka lelaki atau perempuan yang jahat untuk memuaskan nafsu."

Selain dari nafsu yang sentiasa mengajak ke arah kejahatan, syaitan juga sentiasa berusah menyesatkan manusia. Mata pancing syaitan yang utama untuk merosakkan manusia ialah wanita. Kerana itulah Rasulullah menyuruh orang yang terpandang wanita lain agar dapat menggauli isterinya, supaya supaya dapat dihapuskan gangguan syaitan daripada hatinya. Sabda Baginda:

" Bahawa wanita, apabila berhadapan ( dengan lelaki ), nescaya ia berhadapan dengan bentuk syaitan. Apabila kamu melihat wanita yang menakjubkan ( jelita ), hendaklah mendatangi isterinya. Kerana bersama isterimu itu terdapat yang seumpama dengan wanita itu."



No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign