Asam Garam Kehidupan: Diolog dengan ahli kubur.Saidina Ali k

Nuffnang

Pages

25 Oct 2013

Diolog dengan ahli kubur.Saidina Ali k

Saidina Ali k.w dan Said bin Al Musaiyid telah memasuki tanah perkuburan di Madinah. Setelah berada di tanah perkuburan itu Saidina Ali pun berseru:

" Wahai ahli kubur, assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh, adakah kamu ingin menyampaikan sesuatu berita kepada kami atau kami perlu menyampaikan sesuatu berita kepada kamu?"

Tiba-tiba mereka terdengar suara salah seorang daripada ahli  kubur itu;

" Waalaikum mussalam warahmatullahi wabarakatuh, wahai Amirul Mukminin, khabarkanlah kepada kami apa-apa yang terjadi selepas pemergian kami,"

Lalu Saidina Ali k.w melanjutkan perbicaraannya, " Adapun isteri-isteri yang kamu tinggalkan dahulu telahpun bersuami, harta-harta kamu telah dibahagi-bahgikan, anak-anak kamu telah dikumpulkan dalam jemaah anak-anak yatim dan bangunan=bangunan yang tekah kamu dirikan dahulu kini telah diduduki oleh musuh-musuh kamu." 

Maka ahli kubur itu menceritakan pula perihal yang telah terjadi ke atas diri mereka, " Telah koyak-rabak kain-kain kafan kami, telah berserakan rambut-rambut kami, telah putus-putus kulit-kulit kami dan telah mengalir nanah serta danur daripada hidung kami. Tetapi segala yang telah kami tinggalkan dahulu, telahpun kami perolehi semula di sini. Di samping itu, apa-apa yang kami terlambat ( lalai ) telah merugikan kami. Kita semua adalah tergadai!" 

Perbualan di antara orang-orang yang masih hidup dengan ahli kubur bukanlah suatu perkara yang pelik. Ia adalah tradisi orang-orang soleh dan sering terjadi di antara para nabi, orang soleh dan wali Allah dengan ahli kubur atau makhluk ghaib. Ini menunjukkan bahawa mereka mendapat pimpinan dan bantuan daripada Allah untuk memimpin umat di dunia.

No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign