Asam Garam Kehidupan: Rokok Oh Rokok....

Nuffnang

Pages

6 Oct 2013

Rokok Oh Rokok....

Hari ni saya nak cakap pasal rokok. Hmm..berat juga ni, mesti ada yang marah-marah nanti, takpe.. marahlah, yang penting saya kena 'bercakap' juga demi Allah dan Rasul.

Kenapa merokok, apa yang best sangat merokok ni? Tak dapat rokok tak boleh buat kerja, tak pekena rokok tak datang idea untuk menulis. Pelik kan? Pelik la..masa puasa boleh pulak tahan tak  merokok, tapi yang parahnya dengar azan, berbuka dengan rokok dulu. Adik saya, adala datang berbuka puasa aritu, lepas berbuka agak-agak patut, dia keluar, ingatkan ke surau, rupanya cari port nak merokok. Dia hormat kat saya sebab saya memang tak suka rokok.

Saya taknak cakap pasal pembaziran ke, pasal bahaya merokok ke..sebab saya yakin ramai yang dah terlebih maklum, tapi saya nak kaitkan hubungan rokok ni dengan Allah, macam mana tu?

Kita tau rokok ni sebenarnya ciptaan siapakan, ciptaan Yahudi untuk merosakkan umat Islam. Rokok ciptaan Yahudi sangat membuatkan umat Islam terputus hubungan dengan Allah. Sejak kecil lagi anak-anak yang merokok berjaya diputuskan dengan rasa tauhid pada Allah. Takut pada mak ayah, guru sanggup menyorok-nyorok sekira-kira tiada siapa yang melihat. Hilang tauhid Allah Maha Melihat, lupa pada malaikat di kanan dan kiri bahu mereka. Hilang rasa berTuhan, hilang rasa hamba. Maka kalau dengan Tuhan pun sudah hilang rasa takut, adakah selain Tuhan yang mereka akan takut?

Memang sukar nak menghilangkan ketagihan merokok ni. Tak ramai pun yang cuba berhenti merokok, kononnya tak haram macam najis dadah, tapi yakinlah..sesuatu yang boleh memutuskan hati kita dengan Allah sangatlah merugikan kita di dunia lebih-lebih lagi di Akhirat, agak-agaknya kalau rokok ni ada zaman Rasulullah dulu, Baginda hisab tak? Kita tau jawabannya kan...

Jadi, boleh tak berhenti merokok?

* Alhamdulillah, larling saya tak merokok....memang saya sangat minta dengan Allah agar dipertemukan jodoh dengan orang yang tak merokok *




4 comments:

  1. Mak saya minta adik saya berhenti merokok. Alhamdulillah dia berjaya berhenti walaupun seksa.
    Kak, doakan saya dapat jodoh yang tak merokok :)

    -wina1979-

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, InsyaAllah, Allah akan bagi apa yang kita minta, yang penting jangan putus doa dan harap..

    ReplyDelete
  3. anak2 knor pelik bila tgok org hisap rokok..

    sbb dlm rumah tak ada pencemaran asap lagi..asap dapur ajelah..heheh

    ReplyDelete
  4. hmmm, bagus tu, dari kecil kena tanamkan tauhid Allah Maha Melihat, InsyaAllah anak-anak kita terpelihara.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign