Asam Garam Kehidupan: BAHASA HATI

Nuffnang

Pages

23 Nov 2013

BAHASA HATI

" Aku tidak dapat tidur di waktu siang, takut urusan rakyat tidak selesai. Aku tidak dapat tidur di malam hari, takut urusanku dengan Tuhan tidak selesai."

Saidina Umar Al Khattab RA, apabila ditanya kenapa beliau kurang tidur sejak menjadi khalifah.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

" Seorang Imam yang adil hendaklah menyamakan dirinya dengan orang fakir supaya orang fakir itu jangan menyesali Tuhan lantaran kefakirannya. Sebab dilihatnya imamnya sendiri tidak ubah halnya dengan dirinya."

Khalifah Ali KW. Ketika ditanya kenapa berpakaian murah dan makan ala kadar.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
" Aku berjuang bukan kerana Umar, tetapi keran Allah SWT."

Saidina Khalid Ibnu Walid. ketika ditanya perasaannya menerima surat pemecatan sebagai panglima tentera daripada Khalifah Umar Al Khattab.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
" Aku tidak senang jika tempatku ini diganti dengan Rasulullah, bahkan aku tidak akan senang di rumah bersama anak isteriku andainya kuketahui baginda tercucuk duri sekalipun."

 Khabbab. ketika hendak disalib oleh orang musyrik.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

" Ibuku mengajarku agar takut pada Allah sahaja, bukan pada manusia."

Abdullah bin Zubair.  Sewaktu masih kanak-kanak , menjawab pertanyaan khalifah Umar Al Khattab kenapa dia tidak takut dengan kehadiran khalifah, seperti kanak-kanak lain yang melarikan diri.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

" Apakah Allah telah lupakan aku?"

Saidina Ali KW.  yang kerisauan kerana seminggu dia tidak diuji oleh Allah, samada kesakitan,kelaparan atau kesusahan.

*********************************************************************************

Jauhnya peribadiku dibandingkan dengan mereka, ibarat langit dengan bumi.......aku masih jauh dengan Tuhanku, masih senang dan tidak terasa apa-apa bila tidak diuji,  tidak terasa apa-apa di hatiku ketika menyebut nama Tuhanku..tiada takut, tiada gentar...,,

MasyaAllah... wahai Tuhanku..bagaimana aku ini? Bagaimanakah agar aku dapat merasa cinta hanya kepadaMu?
Tolong..tolong...tolong...

No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign