Asam Garam Kehidupan: Kecintaan para sahabat

Nuffnang

Pages

17 Jan 2014

Kecintaan para sahabat

Antara kejayaan Rasulullah ialah berjaya mempersaudarakan para sahabat seolah-olah mereka adik-beradik satu keturunan, dari satu ibu dan ayah, bersahabat kerana Allah Taala, ikatan amat kuat sekali, diikat oleh satu akidah. Tidak ada kepentingan dunia, mereka bersahabat kerana iman, ukhwah, akhlak dan kerana ketaqwaan.

Sabda Rasulullah SAW:

 Maksudnya: " Cinta kasihku terlimpah di atas mereka yang berkasih- sayang keranaku. Akan Ku naungi mereka di bawah naungan Arasy pada hari Kiamat yang mana pada hari itu tiada naungan melainkan naungan Ku."
                                                                                                          ( riwayat Abiddunya

Lanjutan dari kisah mempersaudarakan para sahabat yang dilakukan oleh Rasulullah SAW ini, Baginda sendiri mengambil Saidina Ali krw sebagai saudaranya. Baginda juga mempersaudarakan sahabat dari golongan Muhajirin dan Ansar. Sahabat dari golongan Ansar berkata:

" Harta benda kami ( tanah dan kebun tamar ) kami akan bahagi-bahagikan di antara mereka."

Apabila sahabat Ansar memungut hasil kebun kurma, mereka akan membahagikannya kepada dua bahagian. Salah satu bahagian lebih banyak dari bahagian yang lain. Bahagian yang sedikit diletakkan pelepah-pelepah kurma di bawahnya supaya kelihatan sama banyak dan bahagian itu mereka ambil. Sementara itu bahagian yang sememangnya banyak diberikan kepada sahabat-sahabat Muhajirin. Begitulah yang dilakukan demi menjaga persahabatan.

Hal ini berterusan sehinggalah Islam semakin kuat dan mendapat harta yang banyak lalu harta itu ditawarkan kepada sahabat-sahabat Ansar, tetapi mereka menolak sambil berkata, " Tidak, melainkan tuan membahagi-bahagikannya sama rata dengan saudara-saudara kami ( Orang Muhajirin )."

Kita? bersahabat kerana apa? kenapa kita berkawan tak pernah kekal? Antara sebabnya:
1. Berkawan kerana ada kepentingan peribadi, mungkin kerana kekayaan, pengaruh, kedudukan...
2. Berkawan sebab seagama, sebangsa, sekaum, sekampung, senegeri dan lain-lain, terutama bila sama berjumpa di negara asing,
3. Kawan/rakan kongsi- bila rakan kongsi pecah amanah, hilanglah kawan.
4. Kawan seasrama, sekolej, sepengajian, habis pengajian kawan pun hilang....( mungkin ada yang kekal berhubungan, tapi tak ramai )



No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign