Asam Garam Kehidupan: Ayahku Tak Sembahyang....

Nuffnang

Pages

14 Feb 2014

Ayahku Tak Sembahyang....

Suatu hari sedang Rasulullah duduk di masjid bersama para sahabat, datanglah seorang pemuda.  Rasulullah segera menegur pemuda yang dalam kesedihan itu, " Apakah yang menyebabkan engkau menangis wahai pemuda?"

" Wahai Rasulullah, ayahku telah meninggal sedangkan kami tiada sebarang kain untuk dijadikan kafannya dan tiada pula orang yang akan memandikan mayatnya."

Rasulullah lantas mengamanahkan kkepada Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar untuk menguruskan mayat tersebut. Tidak lama kemudian kedua-dua sahabat itu kembali kepada Baginda, " Wahai Rasulullah, kami lihat mayat itu seperti babi hutan yang hitam."

Setelah mendengar berita yang dibawa oleh para sahabat itu, Rasulullah pun pergi ke rumah pemuda itu lantas berdoa di sisi mayat sehingga rupanya pulih seperti biasa. Setelah dimandi dan dikafankan jenazah itu, Rasulullah menyembahyangkannya. Ketika jenazah itu akan dikuburkan, ia bertukar lagi kepada rupa babi hutan yang hitam.

   " Perbuatan apakah yang dilakukan oleh ayahmu ketika hidupnya?" Rasulullah bertanya kepada pemuda itu.

   " Ayahku meninggalkan sembahyang." jawab si pemuda.

Rasulullah lantas bersabda, " Hai para sahabatku, lihatlah keadaan orang yang meninggalkan sembahyang, akan dibangkitkan Allah pada Hari Qiamat seperti babi hutan yang hitam."

2 comments:

  1. emmm jgnlah kita termasuk dlm golongan org2 yg lalai..nauzubillah

    ReplyDelete
  2. org yg bersembahyang dlm keadaan lalai, neraka wail adalah tempatnya..nauzubilllah

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign