Asam Garam Kehidupan: HAKIKAT KEHIDUPAN..

Nuffnang

Pages

2 Feb 2014

HAKIKAT KEHIDUPAN..

Manusia ada kehendak dan cita-cita. Dia usahakanlah dan berjaya.

Allah beri: Aku dapat 20A dalam SPM ini adalah anugerah Tuhan. Usaha aku itu pun dengan izin Tuhan juga.
_________________________________________________________________________________

Manusia berusaha untuk mencapai cita-cita. Tapi gagal. Usaha dan gagal lagi.

Allah beri: Itulah ketentuan Tuhan...Dulu cita-cita nak jadi pilot ( contoh jer ) SPM sepuluh kali kantoi. Akhirnya jadi driver lori, oklah jugakan, ada gak kerja, yang penting rezeki halal.

_________________________________________________________________________________

Lain yang dicita-citakan, lain pula yang dapat.

Allah beri: Contohnya dalam soal jodoh...dulu nak kawin dengan orang lain, alih-alih dapat orang lain. Takpelah..ada jugak isteri atau suami, ada anak-anak, ada rumah, kereta, kira dah cukup lengkap sebuah kehidupan...jadi bersyukurlah....

_________________________________________________________________________________

Banyak perkara yang manusia berusaha menghindarinya, tapi terkena juga..

Allah beri: Alhamdulillah diberikanNya kesihatan yang baik..panjang umur, murah rezeki...@
boleh juga camni--dah usaha macam-macam, makan seimbang, makanan kesihatanlah, bersenam bagai tapi tetap juga ada penyakitnya, nak wat camana..kitakan hamba yang lemah dan hina, terima sajalah setiap ketentuanNya, adalah hikmahNya yang kita tak tahu...

_________________________________________________________________________________

Paling banyak terjadi ialah hal-hal yang tidak terfikir atau tidak disangka-sangka. Banyak hikmah dan maksud Tuhan rahsiakan.

Allah beri: Seperti ini.. " Hah! mati malam tadi? Kenapa? Sakit apa? Baru semalam kami makan sesama, cerita macam-macam, hari ni dia dah tak ada..."

_________________________________________________________________________________

Terimakasih Tuhan di ata nikmat-nikmat yang Engkau kurniakan. Jadikanlah aku orang yang bersyukur...


2 comments:

  1. Haah banyak benda tak disangka. Apapun sangka baik sajalah walaupun tak faham ketika itu kenapa berlaku.

    -wina1979-

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya Na, kena sentiasa bersangka baik pada setiap ketentuan Allah kerana Dia Maha Tahu apa yang terbaik untuk kita..

      Delete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign