Asam Garam Kehidupan: Syaitan takut kepadanya..

Nuffnang

Pages

23 Feb 2014

Syaitan takut kepadanya..

Pada suatu ketika Rasulullah hendak masuk ke dalam sebuah masjid. Baginda melihat syaitan berdiri di pintu masjid. Lalu Baginda berkata, " Hai iblis, apakah yang kau buat di sini?" Iblis itu menjawab, " Aku hendak masuk ke dalam masjid dan mengganggu sembahyang orang itu, tapi aku takut kepada orang yang tidur berhampiran dengannya itu."

Kata Rasulullah SAW, "Hai iblis, mengapa engkau tidak takut kepada orang yang sedang bersembahyang itu? sedangkan dia dalam keadaan beribadah dan bermunajah kepada Allah, juseru engkau takut kepada orang yang sedang tidur itu, sedangkan dia dalam keadaan lalai?"

Iblis menjawab, " Orang yang sedang sembahyang itu jahil dan mudah diganggu, tapi yang tidur itu orang alim, sehingga kalau aku berhasil mengganggunya dan menjadikan sembahyangnya rosak atau batal, maka aku khuatir bila orang alim itu terbangun, dia akan segera membetulkan sembahyang orang itu."

Setelah itu Rasulullah pun bersabda:

" Tidurnya orang alim itu lebih baik daripada ibadahnya orang yang jahil."

3 comments:

  1. Salam singgah, lindungilah kita.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas perkongsian ini...ini 1st time saya dengar kisah baginda SAW yg ini

    ReplyDelete
  3. babYpose dan Daddy Ziyyad, terimakasih atas kunjungan anda berdua, InsyaAllah saya akan balas kunjungan, buat masa ni terbatas waktu dan...tenet servis..hi hi

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign