Asam Garam Kehidupan: IDOLA.....

Nuffnang

Pages

7 Apr 2014

IDOLA.....

Entry sebelum ni saya cilok 100 peratus dari blog suaramuhajirin kerana pada saya pandangan paklang ( blogger ) amatlah tepat. Saya nak buat pandangan sikit je. Pada saya apalah salahnya kita jadikan orang yang paling berjasa dalam hidup kita, yang kerananya Allah mencipta seluruh alam ini dan isinya, yang sanggup mengorbankan seluruh kehidupannya kerana mahu menyelamatkan umatnya dari bakaran api neraka...jasanya memang amat besar kepada kita, sehinggalah di akhirat nanti beliau sanggup pula memberi syafaat kepada kita...( minta maaf bahasa tunggang langgang, time nak keluar kerja camni memang takleh nak buat ayat canggih2) sebagai idola kita..

Tak payah pergi jauhla, saya pernah tanya anak-anak KAFA saya, siapa yang menjadi idola dalam hidup mereka, walaupun jawaban mereka tak salah...tapi hanya sorang saja yang dapat beri jawaban yang saya kehendaki. Yang lain kata ibu ayah, PM, tak kurang artis pun dijadikan idola. Lalu saya brainwash mereka.."  "Kenapa kamu tak jadikan Rasulullah sebagai idola dalam hidup kamu...Rasulullah itu sekian-sekian-sekian...." dan lain kalinya bila saya tanya lagi barulah mereka memberikan jawaban yang saya kehendaki.

Jadi, janganlah risau kalau nak katakan Rasulullah itu sebagai idola kita..kerana di luar sana banyakla sangat yang tidak mennjadikan beliau sebagi idola...itu yang lebih patut dirisaukan.....

6 comments:

  1. Setuju benar kakak pandangan N3 dari Azie ini.
    Takut bila melihat scenario hari ini. Ujian banyak dah Allah tunjukkan tapi bagaikan tak berkesan langsung di hati. Sedih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab manusia telah hilang rasa takut Allah dan cinta nabi..

      Delete
  2. saya pun dah cakap dengan anak bukan super hero, Rasulullah pastu dia cakap selepas Allah, Rasulullah, baru mama sebab ada lagu jadi ingat. sepatutnya di rumah juga bagi aura Rasulullah tu biar ada contoh makan di atas lantai, tak berkerusi baru budal-budak lebih faham.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak-anak saya, saya ajar habiskan nasi, makan jgn bersisa, jgn minum berdiri dan beberapa amaln mudah lain dan kaitkan ia dengan amalan Rasulullah.

      Delete
  3. sesuai disematkan di jiwa anak - anak yg sdg membesar ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya..kalau dah kematu macam kita ni agak susah sikit, tapi itu bukan alasan utk tidak berusaha mencintai baginda

      Delete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign