Asam Garam Kehidupan: Sabar Dengan Kerenahnya... ( Buat para suami )

Nuffnang

Pages

12 Jun 2014

Sabar Dengan Kerenahnya... ( Buat para suami )

Tidak semua lelaki memperolehi isteri yang benar-benar sesuai dengan jiwa dan peribadinya. Ada yang dapat isteri taat, pandai mengurus rumahtangga, mendengar kata, senag ditegur dan kuat beragama. Namun ada yang diuji dengan isteri yang cerewet, suka melawan, degil, suka memerintah dan tidak taat beragama.

Baik atau tidak nialain seorang isteri itu terletak pada sejauh mana ketaatannya pada Allah dan suami. Firman Allah:
" Wanita yang solehah ialah yang taat kepada suami, menjaga kehormatan pada waktu suami tidak ada di rumah, sebagaimana Allah telah memelihara dirinya."

*  Seorang suami hendaklah sentiasa menjaga dan memelihara perhubungan baik dengan isterinya. Firman Allah:
" Dan bergaullah dengan mereka secara patut."
                                                                                  ( An Nisa- 19 )

Apa yang dimaksudkan bergaul secara patut ialah menahan diri daripada melakukan sesuatu yang boleh menyakiti fizikal, mental atau perasaan mereka, dan juga menanggung segala kesusahan yang ditimpakan oleh mereka.
           Rasulullah bersabda:
" Barang siapa yangbersabar atas akhlak buruk isterinya,dianugerahkan pahala seumpama yang dianugerahkan kepada Nabi Ayub as."

*  Rasulullah juga selalu memperingatkan umatnya agar menjaga dan mendidik kaum wanita mereka dengan betul. Dalam khutbahnya semasa haji wada' Baginda bersabda:
    " Kaum wanita adalah makhluk yang lemah di sampingmu, mereka tidak berkuasa. Kamu telah ambil mereka dengan suatu amanah daripada Allah, Dan telah dihalalkan kehormatan mereka dengan kalimah Allah."

*  Suami hendaklah sentiasa bersabar dengan kerenah isteri akibat kerendahan akal mereka. Dan inilah sikap yang diambil oleh para Rasul, nabi dan sahabat terhadap isteri masing-masing.
Selain dari Nabi Ayub, nabi Yunus juga mempunyai isteri yang selalu menyakiti dan memaki hamun Baginda. Apabila hal ini ditanyakan oleh kaumnya, baginda bersabda;
" Janganlah kamu hairan, kerana aku telah bermohon kepada Allah dengan berkata, ' Janganlah Engkau seksa aku di Akhirat, tetapi segerakanlah ia semasa di dunia ini lagi.

Lalu Allah berfirman:

" Sesungguhnya seksaan untukmu ialah anak gadis si anu yang akan menjadi isterimu."
( Masya Allah...malunya bila disamakan kerenah jahat seorang isteri sama dengan seksaan di Akhirat, saya takutttt...kalau saya tergolong di dalam isteri yang banyak kerenah, yang sangat menyusahkan suami....)

*  Dalam menghadapi kerenah dan kesusahan daripada isteri masing-masing, suami hendaklah berusaha melembutkan hati isteri dengan bergurau senda, memuji-muji dan bermain-main dengannya. Rasulullah juga bergurau dan berhibur dengan para isteri baginda sesuai dengan tafraf fikiran mereka. Baginda bersabda:

" Orang mukmin yang lebih sempurna imannya ialah yang paling berakhlak dan lemah-lembut dengan isterinya."
( Riwayat At Tarmizi dan An Nasai daripada Abu Hurairah )

suami yang ideal hanya Rasulullah- ihsan google


No comments:

Post a Comment

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign