Asam Garam Kehidupan: Bubur lambuk Terengganu

Nuffnang

Pages

23 Jul 2014

Bubur lambuk Terengganu

Seperiuk besar aku masak majlis berbuka puasa di syarikat GISB PutraJaya malam ini. Di bawah GISB ada berbagai kegiatan ekonomi seperti klinik, cafe, bakeri, mini market. Tadika, taska dan macam-macam lagi.
Kalau ada kengkawan yang nak cuba masak, silala...senang sesangat.
Bahan-bahan:
Beras ( ikut suka nak buat banyak mane)
Santan ( saya buat 2 cawan rice cooker, santan 2 cawan juga, bole ganti dgn susu cair bagi yang takut kolestrol )
Isi ikan ( saya suka guna ikan sardin, isinya manis-ikan direbus dan ambil isinya )
Bawang besar sebiji-potong dadu
Halia setengah ibu jari-potong dadu
Halba ( kalau takde, tak jadi bubur lambuk Terengganu )
Lada hitam ditumbuk
Sayur kampung seperti pucuk paku miding, daun kaduk, pucuk mangi.pucuk manis ( kalau takde bolela ganti dengan kangkung, daun bawang cam saya buat ni )
Budu ( kalau suka, tak suka tak payah )
Lupa lak kat garam..takde garam takle menjadi juga, he he
Lebur je semua tu dalam rice cooker, senangkan? Cubalah..

8 comments:

  1. Guna sayur kmpungmmg terbaiklh.
    ltk budu lg sedapppp..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mano nak cari sayur kampung tang bandar ni knor oii, kalo kek kg yola bole cari sayur kampung..
      budu yer..bukan berudu, ha ha

      Delete
  2. reseipi mcm ni akak JM takpernah try sbb letak isi ikan dan sayur kampung...boleh try lah nanti :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. isi ikan, udang, sotong sume boleh kasi leburr sekali, sedap dan berkhasiat

      Delete
  3. oh yang duk makan ada udang dan daging, pandai NA nasak bubur, mesti sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. isi ikan, udang, sotong bercampur gaul kat dalam tu sape pun takleh tolak, sedappp, cubalah, senang takyah tumis-tumis, lebur je

      Delete
  4. wah..simple je..mesti sedap ni

    ReplyDelete
  5. Sal pun boleh masak kan, :-)

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign