Asam Garam Kehidupan: Durian penuh kenangan.

Nuffnang

Pages

2 Jul 2014

Durian penuh kenangan.



Hari sabtu sebelum puasa baru ni sempat beli sebakul durian. Sebakul dijual rm15. Bolehla untuk buat tempoyak. Dari sebakul durian dapatlah tempoyak penuh satu bekas camni. Bolehla buat tambah selera untuk bersahur. Kawan-kawan tau macamana nak buat tempoyak? Tempoyak ni legend kat Pahang, patin masak tempoyak, sapa tak tau kan? Tapi kat mana-mana orang dah kenal dan suka makan tempoyak ni rasanya. Macam-macam boleh buat dengan tempoyak ni. Tumbukkan cili jadi sambal tempoyak, ikan masak singgang cicah ulam timun, sure mak mentua lalu belakang pun tak nampak. 

Banyak kenangan dengan durian ni. Teringat masa kecik umur dalam 4 ke 5 tahun dengan arwah atuk. Atuk saya cina masuk islam, kawen dengan nenek teroka tanah kat pedalaman Pahang. Ingat lagi rumah lama atuk nenek kat tepi sungai. Mandi sungai dengan mak-mak sedara pagi, petang..sejuknya air sungai, gosok gigi guna ubat gigi colgate, masa tu jenama tu je yang ada. dekat-dekat rumah atuk ada pokok salak, petai, manggis dan hmmmm..mestilah ada pokok durian. Nostalgia sangat. Kadang-kadang sesekali termimpi-mimpikan rumah arwah atuk ni. Rumah papan, tiang tinggi, ada lambur buluh ( macam beranda la kot ). Pernah jatuh dari lambur sebab takutkan kambing..

Atuk ni sangat sayangkan saya. Dia tak faseh sangat cakap melayu. Kalau dia ke bandar jumpa cina dia cakap bahasa cina sampai bila balik kampung serak suaranya. Saya ada sepupu lelaki sebaya, tapi atuk lebih sayangkan saya. Dia selalu bawak balik saya balik ke rumahnya, dukung atas bahu atau kendong dalam kain warna biru. Saya ingat sangat. Bila rimas kena kendong dan tak tahan bau peluh atuk saya minta turun, atuk turunkan, tau jela budak kecik lepas ke tanah saya kutip bunga hutan, kutip daun, berenti tengok semut, siput, atuk akan kendong saya semula. Ya Allah, saya boleh ingat semua tu, walaupun umur saya masa tu baru 4 atau 5 tahun. Atuk meninggal masa saya berumur 6 tahun.

Bila dah sampai rumah atuk terutamanya kalau musim durian, atuk bukak durian 4, 5 biji letak depan saya. Saya makan sampai demam. Atuk bagi minum air guna kulit durian. Atuk bawak saya kutip durian keliling rumah atuk, sukanya saya bila jumpa durian.

Arwah mak pun ada nostalgia dengan durian ni. Masa tu ma baru kawen dengan abah. Abah saya bawak ma kutip durian, bila dengar durian jatuh abah tahan kepala dia atas kepala ma, takut kalau-kalau durian timpa kepala ma. Baru kawen, abah sayang dan baik dengan ma...

Masa ma bersalinkan adik bungsu saya, ma simpan kulit durian kering untuk buat berdiang. Orang dulu-dulu bersalin siap berdiang bagai. Orang Pahang panggil bersalai. Supaya ibu tak kesejukan. Sepatutnya guna kayu api. Tapi sape nak carikan kayu api, abah tak balik-balik, kami adik-beradik masih kecik. Bila abah datang dengan mak uda, mak uda tengok kat dapur penuh kulit durian kering, mak uda suruh buang. Tapi ma dah pesan kat saya, jangan buang sebab ma nak buat bersalai...

Bila ma balik duduk di Terengganu ma masih suka buat tempoyak. Ma pandai dah buat tempoyak belajar masa duduk kat pahang. Musim durian, rasanya durian dari Thailand kot..melambak-lambak, sebakul rm10. Ma cerita ma beli bawak balik dengan beca, singgah kat padang masjid bandar Kuala Terengganu tu, kopek kulit durian, bawak balik isinya aje, kulit tinggalkan kat tepi padang tu, ha ha..ada tukang sapu akan kutip.

Setiap kali balik Terengganu ma akan bekalkan tempoyak untuk bawak balik. Tempoyak terakhir ma masih ada saya simpan dalam freezer atas, sayang nak makan, tak taula sampai bila saya nak simpan....

Mak mentua plak lain kisahnya. Tapi rupanya orang negeri Sembilan pun pandai makan tempoyak. Mak mentua suka masak tempoyak pucuk ubi. Pucuk ubi racik halus-halus, campur petai, ikan bilis, santan dan ofkosla ada cili padi kan, dia masak banyak-banyak terutama kalau kami anak menantu balik ramai-ramai.

Pernah sekali saya balik, kebetulan mak mentua masak satu benda yang saya tak pernah makan. Nak tau apa? Bunga durian...bunga durian digoreng dengan bawang, cili api, ikan bilis..tapi sedap plak tu. Saya jakun tak penah makan, teragak-agak nak makan, bila try.." Eh, sedaplah mak." mak mentua jawab, " Ha tu la ekao tak tau, sodapkan.."

Saya perasan setiap kali ramadhan mesti banyak juga durian. Tapi sape nak makan durian masa bukak puasa kan. Tapi durian ni boleh buat macam-macam, buat lempuk durian, buat kuah durian cicah roti, bubur kacang durian, durian crepe....saya tak suka durian crepe, muak..boleh makan seketul je.

Panjang plak cerita durian ni, kalau ada yang sudi membacanya, terimakasihla yek.


7 comments:

  1. wao banayknya...mcm2 boleh dibuat dgn sebakul ni..
    murah plk tu..
    nak sebiji dua boleh

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya buat tempoyak je, adala 2, 3 biji yang boleh dimakan..

      sila, sila..he he

      Delete
  2. kuah durian cicah roti best makan lepas balik terawih.kalau makan time berbuka takut perut sebu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha, tu antara resepi pemanis mulut utk buka puasa. Memang nak buat, Sal tau nak masaknya camane? sonang saje..

      Delete
    2. pernah tolong Mak masak tapi tak pernah buat sendiri.hehe

      Delete
  3. suka durian tapi suami tak suka..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami anak-beranak suka durian terutama durian kampung, ermm..sedap.

      Terimakasih atas kunjungan dan komen.

      Delete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign