Asam Garam Kehidupan: Tak mampu nak jadi macam mereka..

Nuffnang

Pages

17 Jul 2014

Tak mampu nak jadi macam mereka..

* Semua para sahabat Nabi tidak terkecuali dari menghidupkan malam, mereka sembahyang sunat sehari semalam antara 300 hingga ke 600 rakaat, paling kurang 100 rakaak, malah ada beberapa orang sahabat yang mampu sembahyang hingga 1000 rakaat, memang patutlah mereka bergelar sahabat nabi, dengan ibadah dan pengorbanan terhadap Islam yang begitu tinggi.

......aku....nak sembahyang 5 rakaat semalam pun penuh mujahadah..dengan mengantuknya, dengan tak khusyuknya..ya Allah..ampunnnn...


* Saidina Ali terkena panah dan panah itu dicabut ketika beliau bersembahyang, dan ketika itu beliau tidak pun merasa sakit lantaran khusyuknya.

......aku....digigit semut atau nyamuk saja aku sudah tak tentu arah, khusyuk pun turut hilang..aduhhhh......

* Saidina Umar ketika berwuduk pucat ketakutan kerana hendak mengerjakan sembahyang, ia takut untuk berhadapan dengan Allah. Apabila membaca Al Quran yang menjadi wiridnya, dadanya menjadi sebak hingga dia terjatuh dan menangis kemudian tinggal di rumah saja. Tidak mahu keluar hinggalah beliau diziarahi kerana disangka beliau sakit....Tidak menghimpunkan dalam satu hidangan dua jenis lauk hinggalah beliau wafat. Pernah merampas sebiji epal dari mulut anaknya kerana epal itu diambil anaknya dari perbendaharaan Islam, walaupun hatinya hancur luluh mendengar tangisan anaknya..Menulis setiap kesilapannya walaupun kecil dan mengkoreksi dirinya seminggu sekali iaitu di hari jumaat. Dia bertanya pada dirinya, " Hai, Umar apa yang engkau telah buat dengan rakyatmu, ingatlah walau seekor kambing mati kerana tidak makan, engkau akan ditanya." Kemudian dia merotan dirinya, kerana takutkan rotan akhirat. Apabila beliau meninggal dunia, terdapat banyak parut bekas rotan di belakang dan di seluruh badannya.

....aku....tunggu masuk waktu baru nak berwuduk....sedihhhh....., baca Al Quran pun tak faham, nak baca tafsir pun malas, apa nak jadilah dengan diri aku ni...anak buat salah, anak yang kumarahi, bukan aku nak kaji apa salahku sebagai ibu dalam mendidik mereka.....

* Saidina Ali walaupun dalam keadaan tidak berharta, beliau masih mencari-cari sesuatu untuk disedekahkan kepada fakir-miskin, walaupun hanya dengan sebelah buah tamar. Beliau pernah berkata " Wahai dunia, kalau nak tipu, tipulah orang lain, jangan engkau tipu aku."

....aku....sentiasa mencari-cari dan memikir-mikir bagaimana nak cari dunia..oh..dunia. engkau telah menipu aku...

Tapi...aku perlu bangkit..aku tidak boleh berputus asa dari rahmat dan kasih-sayang Allah, moga Ramadhan yang masih berbaki dapat ku manfaatkan sepenuhnya..doakan aku...

ihsan google



6 comments:

  1. Allah.... terasa bagai tersindir-sindir sama dgn diri kakak ni Azie.
    Sungguh kakak pun tak mampu melakukan semua itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita semua tk mampu kzakie..

      Delete
  2. Tulisan yg kecil2 tu kembar dgn akk tu geng...kembar seiras sgt...Ya-Allah ampuni kami..Kami adalah insan yg menzalimi diri kami sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kembar seiras ye kak..kita gengla kalau camtu, hu hu

      Delete
  3. usaha tangga kejayaan...

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign