Asam Garam Kehidupan: Dah bace doa kenape kena tutup kepala lagi...?

Nuffnang

Pages

30 Sep 2014

Dah bace doa kenape kena tutup kepala lagi...?

"Ibu, kan dah bace doa, kenape kena tutup kepala lagi?" Sekali lagi saya kena jawab secara logik akal budak umur lima tahun bila dia bertanya begitu sewaktu nak masuk tandas, tapi belum sempat diberikan jawapan, dia sendiri yang jawab.." Ooo, sebab dia boleh b....k jugak ek kat kepala kita."

Saya terangkan antara adab masuk tandas ialah baca doa, tutup kepala, pakai selipar...sebab tandas tu tempat yang kotor, rumah syaitan. " Syaitan tak lari ke bila kita bace doa?"

Sepanjang dua puluh tahun saya mengajar tadika tak pernah ada anak-anak murid saya yang bertanyakan soalan yang atas sekali tu,  even kakak-kakak, abang-abang dia pun tak terpikir  sejauh tu. Yelah..pada dia, bila dah baca doa, tentu syaitan dah lari, jadi kenape nak kena tutup kepala lagi,..auntie zakie tolong jawab.

Tengokla dalam gambar ni, dia paling tinggi antara kawan sebaya. Apa kenala kopiah tu, sampai terjongket macam lebai malan tu sayang oiii..

4 comments:

  1. bagus tu sifat ingin tahu dia tu kak... teruskan mendidik yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. in shaa Allah Farah, bak kata org keje mendidik ni tak penah habis, ibu ayah adalah pendidik terbaikk

      Delete
  2. Bertuah betul budak cerdik ini tau. Meh sini auntie zakie jawab. Sebenarnya tak ada nas kata begitu. Tapi ramai yg selalu kata nanti syaitan berak atas kepala. Tapi apa yg auntie tahu baginda rasulullah kita bila nak masuk tandas baginda bukan aje baca doa Allahuma inni a'uzubika minal hubusiwalkhobaith tapi baginda juga menutup kepala. So.... maknnya kalau kita tutup kepala tu kita ikut sunnah baginda. Ikut sunnah kan dpt pahala - wallahualam. Umi adik tu saje je nak suruh auntie jawab hihi...

    ReplyDelete
  3. pandai auntie zakie, macam ni bole tanya selalu, ha ha..berkongsi ilmu tak rugi kan.

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign