Asam Garam Kehidupan: Hati dan lidah....

Nuffnang

Pages

7 Sep 2014

Hati dan lidah....

Assalamualaikum wr.wb..didoakan terlebih dahulu kebaikan, rahmat dan kasih-sayang Allah buat teman-teman yang berkunjung ke sini, juga buat sesiapa juga yang sudi singgah, tersinggah..istimewa buat teman pengunjung yang selalu sudi ke sini dari jauh tu..Boardman, Oregon, walau siapa pun anda saya amat hargai. Hari ni tak sempat nak bercerita panjang, cukuplah sebuah kisah pendek  untuk kita sama-sama mencungkil hikmah dan kebaikan untuk memperbetulkan lagi arah perjalanan hidup kita, in shaa Allah...

   Seorang ibu yang dermawan telah menghadiahkan seekor kambing kepada Luqman Al hakim seraya berpesan.

   " Sembelihlah kambing ini dan berilah saya bahagian yang terburuk daripadanya untuk saya makan."

   Setelah disembelih, dikirimnyalah kepada ibu tersebut hati dan lidah kambing itu. Beberapa hari kemudian, ibu itu sekali lagi menghadiahkan seekor kambing dan seraya berpesan agar sesudah disembelih dikirimkan juga kepadanya bahagian yang terbaik pula dari sembelihan itu.

   Kali ini Luqman tetap juga mengirimkan hati dan lidah kepada ibu yang dermawan itu. Ini menimbulkan kehairanan kepada ibu tersebut, lalu ia bertanya..." Kenapa tuan mengirimkan kepada saya lidah dan hati ketika saya meminta dikirimkan bahagian yang terburuk, dan kenapa pula yang itu juga dikirimkan ketika saya memesankan bahagian yang terbaik daripadanya?"

   Luqman lalu menjawab: " Hati dan lidah amatlah baik ketika baiknya, dan apabila keduanya buruk maka amatlah buruk pula."

Mendengar jawapan itu, mengertilah ibu tersebut akan maksud Luqman, kerana hati dan lidah itu adalah pokok segala kebaikan, begitu juga sebaliknya dari hati dan lidah itu juga terbit segala kejahatan dan keburukan.


ihsan google.

4 comments:

  1. biasa org cakap x datang dari hati tapi ikut emosi..huhuuh..JM pun kadang2 begitu

    ReplyDelete
  2. orang perempuan mmg kuat emosi JM, itu fitrah semulajadi, tapi atas kebijaksanaan kita la mengawalnya,

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign