Asam Garam Kehidupan: Cium bau, kenal sapa punya.

Nuffnang

Pages

10 Feb 2015

Cium bau, kenal sapa punya.

Rupanya kes di taska saya dulu berulang juga di taska tempat saya bekerja ni. Wah! Kes apa tu? Seriusnya. Serius dan kelakar, ha ha..Nak tau kes apa? Sabar, sabar, nanti saya crita.

Saya rasa masalah ni terjadi kat mana-mana tadika dan taska. Biasa tadika beroperasi seiringan. Ada tadika, mesti ada taska. Parents banyak mintak macam tu, senang, takyah nak pikir banyak, nak skool kt lain, nak taska kat lain, nak cari kenderaan lagi, ada tadika, ada taska senang.

Ermmm..nak critanya lain, pusing dulu kot lain yer. Bersangkut paut sebenarnya.

Gini. Kami as a teacher or pengasuh ke, selalu pesan, dan selalunya diawal pendaftaran lagi minta parents tuliskan nama anak memasing kat baju, tuala supaya memudahkan urusan pemulangan setiap hari jumaat. Tapi selalu terjadi depa tak tulis nama, entah sayang nak conteng ke lupa, tak taula. Jadi bila nak pulangkan untuk dpa awak balik basuh dah susah, bebudak tu pun kadang tak kenal barang sendiri.

Al kisah, semalam dan harini terjadi  2 kes lucu. Semalam punya kes, sorang budak tak masukkan baju dalam beg, bila ditanya suma pakat tak ngaku. Nak tau, depa buat apa, depa cium baju tu, " haaa...ni baju Rayess" kata si tukang cium, bila tanya si Rayees betul tak baju dia, malu-malu ngaku iya. Fuhhh..terer sungguh, bole kenal baju sape melalui bau je.

Tengahari tadi...ada lagi kes baju skolah tercicir tak masuk beg. Samalah, pakat tak ngaku sape punya. Saya pun apa lagi panggil si tukang cium semalam, "Faris, cium jap, baju sape ni",
Si Faris pun tanpa lengah menjalankan tugasnya...kemudian tersengih macam kerang busuk..
" Kenapa? Baju sape tu?"
" Baju saya..."
" eh, eh, eh..Faris, Faris, baju sendiri rupanya"

Kat taska saya sendiri dulu pun bebudaknya terer bole cam bau kawan, cium je baju ke, tuala, dah tau sape punya.

Saya terfikir...erat sungguh, suci hati bebudak ni, kalau kita rasanya tak gamak nak buat camtu. Ni kat tempat baru ni pun, tak sampai sebulan pun lagi saya dok ajar surah Al Fatihah, ayat kursiy, dah ada yng dapat mnghafalnya. Alhamdulillah.

6 comments:

  1. ya Allah,,comelnya..saya boleh imagine anak2 saya kat taska pun mesti sama peelnya..asiklah terbawak balik seluar sekolah orang.tapi bila kita pulangkan, orang xpulangkan suar kita adehhh

    ReplyDelete
  2. Saya yg handle gelak sakan, gelihati tk perangai bebudak ni.

    ReplyDelete
  3. hati suci lagi cik masa kecil2.. :D
    pandainya dia bau2 ya.. ahahh..adui

    ReplyDelete
  4. Haha.....wah dahsyatnya deria bau diaorang ... senanglah lepas ni haha.....
    Weyh ....kita dah dpt agak dah kerjaya Faris sok dia beso nanti

    ReplyDelete
  5. bkn kenal bju plk... ye
    knl bau.. hehe

    ReplyDelete
  6. hahaha..dahsyat tukang cium tu ye.boleh jadi detektif pasni..hehe.comel nya gelagat ahli syurga ni kan..

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign