Asam Garam Kehidupan: Sedang nak ubati hati juga..

Nuffnang

Pages

19 Feb 2015

Sedang nak ubati hati juga..




Image result for gambar hati
pinjam en,google

Takde nak menulis banyak. Ringkas je sebab En.somi dah hint2 ajak bergerak ke rumah my kakak ipar kat Sendayan nun..Jap, sabarla, nak up entri sikit nih.

Apa perasaan kita kalau ada seseorang buat baik kepada kita? Sesekali jumpa dibelanja makan, sesekali dia datang ziarah kita dia bawak hadiah, sesekali dia selit duit kat celah tapak tangan kita...Emmm..konfem kita akan kata.." ishhh, baik betul dia nih, ada je benda nak bagi."..Hati kita pun dok terkenang-kenang kat dia, teringat-ingat kebaikan dia. mulut kita pun dok bercerita tentang kebaikan si dia nih, betul tak? Sila jangan nafikan yek.

Dan kalau boleh kita pun nak balas kebaikan si sahabat tadi. Nak bagi hadiah, bagi buah tangan. Nak jumpa selalu. Kalau ada orang mengata buruk pada si sahabat tadi, tentu kita terasa nak lempang je mulut orang celupar tu, betul tak? Haa..sekali lagi, sila jangan nafikan..

Tapi....bagaimana sikap kita pada DIA yang Maha Berjasa...?

Pada Dia yang saban  waktu memenuhi keperluan kita walau pun tanpa kita minta. Mampu tak kita mengenang Dia selalu, betapa Maha Baik, Maha Berjasa Dia kepada kita, betapa kasihnya Dia kepada kita, boleh kita ingat Dia selalu...tak kan? sekali lagi, sila jangan nafikan...

Dan..ada tak kita teringat nak membalas segala kebaikan Dia dengan menjadi sebenar-benar hamba sebagaimana yang Dia minta? Ada tak? Mungkin ada, tak nafikan..cuma kita kan selalu lalai, sekejap je kita mampu ingat, pastu lama kita lupa..sekali kena hint dari Dia baru kita ingat balik, betul kan..?

Itulah kita, jahatnya nafsu kita, yang selalu berusaha menjauhkan kita dari Dia..

Bagaimana nak ingat Dia selalu? Bukan on the spot kita boleh jadi baik ni. Jika kita tersedar dari kelalaian itu maknanya Dia masih memegang hati kita, syukur banyak-banyak. Dan selalulah latih hati kita mengenang kebaikanNya pada kita, perhatikan kejadian diri kita seperti..garisan halus yang memisahkan antara isi dan kuku..kalau garisan halus tu rosak isi tepi kuku jadi bengkak sebab tiada perlindungan dari kotoran dan sisa makanan...sungguh garisan halus itupun ada hikmahnya, kalau rosak, sengsara pedih, nak buat kerja rumah pun susah, perhatikan pula lidah..lidah nan satu tapi mampu merasa berbagai jenis rasa, dan berbagai lagi kegunaannya..

Alamak, dah macam ustazah la plak, ishh..idokle..sesekali saling mengingatkan terutama buat diri sendiri sebab saya pun sedang berusaha nak jadi baik, sedang berusaha nak buang mazmumah yang dah berkarat nih, jenuh nak sental tak sejenuh sental kuali yang hitam tuh...


3 comments:

  1. terima kasih di atas peringatan ini kak...

    ReplyDelete
  2. Moga kita sentiasa sedar hidup kita kerana Dia. Insyaallah. Ameen

    ReplyDelete
  3. Alhmdulillah kena sentiasa ingatkan diri untuk syukur kan..tima kasih kak!

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign