Asam Garam Kehidupan: 7 keturunan baru habis..ha ha

Nuffnang

Pages

28 Apr 2015

7 keturunan baru habis..ha ha


Ni cerita sebelah abah. Arwah tokki ( atok ) Cina masuk Islam.Nama asalnya Lam Koi, tapi saya tak tau nama penuhnya. Arwah tok pulak keturunan Cina Yunnan. Jadi kami ni dah generasi ketiga ataupun sepupu-sepapat pun masih kuat trade mark mata sepet kulit putih. Kalau yang ikut arwah tok kulitnya putih melepak bak telur dikupas, tapi yang ikut arwah tokki putih cina dah campur melayu lah.

Ceritanya kami sepupu-sepapat ni dah terpisah lama. Cam saya dengan sorang sepupu ni memang tak pernah jumpa sejak lahir hinggalah sekarang, dah 40 tahun. Kami terpisah sebab adik-beradik abah saya masing- masing merantau, ada yang di Pahang, di Kelantan ikut suami, di Johor, jadi terputus hubungan cam tu jer.

Alhamdulillah dengan aplikasi  whatsapp baru dalam dua minggu ni kami terkumpul. Sampai jenuhla saya mendelete massage yang kadang tu sampai dekat 200 semalam. Saya memang tak layan wasap memalam..letak silent mode, kalo tak, tak lenalah saya. Pagi tengok tu diaa, sampai lenguh tangan mendelete. Diorang rakam voice note lah, berwasap dalam dialek kelantan, pahang yang saya tak faham.

Cadangnya 30/31 Mei nanti nak berkumpul di Jerantut, Pahang..family gathering gitew...nak jumpa sebab ramai yang tak pernah jumpa. Yang tak sangka ada sorang sepupu saya ( yang pakai cermin mata dengan anak perempuan dia kat bawah ni )  rupanya duduk kat Semenyih juga. Masya Allah, entah pernah berselisih kat mana- mana, cuma tak kenal je.
Sabtu lepas saya buat makan- makan. Jemput sepupu saya kat Semenyih tu. Puasla juga nyembang, al maklum tak pernah jumpa.

Kat bawah tu gambar sepupu-sepupu saya, tapi takdelah semuanya, jenuh nak sumbat semua kat sini. Cer kengkawan peratikan mata kitorang..hi hi.
Norbaiti
Wan Suzailah.
Ni baru tau duduk kat Semenyih juga. Ilham Juhada.
Wan Norhazyan..bujang lagi.
Ada rupa Felixia Yip tak? Cik su Wawa..bujang lagi juga
Yang ni..dah terlajak laris daaa..hi hi
Makan-makan dengan sepupu..first time jumpa.
Norani.
Muhd Zaki...kawan bermain masa kecik...baru jumpa
kat Cini kenduri kawen adik dia tahun lepas.

8 comments:

  1. salam singgah

    ReplyDelete
  2. Genetik cina masih kuat. First time kakak tengok gambar Azi dlm whatsapp pun kakak dah kata mungkin Azi keturunan cina. Betul pun!

    Moga ukhuwah terjalin lebih erat dgn mereka ni. Mana tahu terjumpa yg masih belum Islam boleh ushar-ushar kot jadi saudara Islam kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami dok saling bersenda pasal mata, mata sepet, tapi mmg ada antara sepupu tu sebijik cina, sampai org cina cakap cina dgn dia, dia sengih jelah..hi hi
      In shaa Allah, moga tak terputus lagi

      Delete
  3. Ooo patut mata sepet...
    mcm knorlh ada keturunan cina blh ayah..keke..
    mta sepet jugak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo...7 keturunan baru habis tu knor, hi hi

      Delete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign