Asam Garam Kehidupan: Istighfar si penguli roti.

Nuffnang

Pages

19 Apr 2015

Istighfar si penguli roti.




Image result for gambar orang tengah uli roti
google imag


Semua orang melakukan kesalahan dan kesilapan. Nabi-nabi dan para Rasul sahaja yang maksum dari dosa dan kesalahan. Sebagai manusia biasa, kita akan tersilap dan tersalah. Kita lakukan dosa dan kemungkaran. Memang Allah cipta kita dalam keadaan lemah.

وخلق الانسان ضعيفا

Manusia dicipta dalam keadaan lemah. Allah yang ciptakan manusia begini. Allah Maha Mengetahui sebab apa dicipta manusia begini. Allah tak pernah menzalimi kita. Allah tak bermaksud jahat pada kita. Allah tahu kita lemah. Allah beri jalan keluar, setiap kali bersalah, memohon ampunlah. Setiap kali berdosa, mengakulah, menyesallah, meminta ampun bersungguh-sungguh. Tebus dengan kebaikan-kebaikan.



Sabda Nabi SAW:

كل ابن آدم خطاؤون و خير الخطئيين التوابين

Setiap manusia adalah orang yang melakukan kesalahan dan sebaik-baik orang yang bersalah ialah orang-orang yang bertaubat.

Bagaimana kita bersungguh-sungguh menghindar dari dosa, kita tetap akan terjebak juga. Tetapi kasih sayang Allah tetap berlaku. Allah minta kita mengaku salah, mengaku lemah dan kembali kepada-Nya@bertaubat. Lalu nanti kita akan dilayan dengan sebaiknya walhal kita hanyalah pelaku-pelaku kesalahan dan dosa. Maha Baiknya Allah. Allah Taala bukan sahaja menyayangi para kekasih-Nya tetapi juga menyayangi orang-orang yang berdosa, orang-orang yang berdosa lalu bertaubat dan membersihkan dirinya.

إن الله يحب التوابين ويحب المتظاهرين

Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaubat dan mencintai orang-orang yang menyucikan diri.

Kalau begitu, kita kita kena perbanyakan taubat kerana Allah sedang menunggu-nunggu kita kembali kepadaNya. Alangkan Rasul yang maksum beristighfar setiap hari lebih dari 60 kali, betapalah kita yang banyak dosa dan kesalahan.

Mari kita ambil iktibar kisah orang yang sentiasa bertaubat di zaman Imam Ahmad sebagai motivasi dan pendorong untuk istiqamah bertaubat.

Imam Ahmad bin Hanbal dalam perjalanannya menuntut ilmu, akhirnya beliau terpaksa bermalam di sebuah masjid. Malang sekali apabila penjaga masjid menghalang beliau daripada bermalam di situ.

“Ini bukan tempat untuk tidur!” katanya.

Bukan salah penjaga masjid itu yang tidak mengenali Imam Ahmad. Beliau pula tidak memperkenalkan diri. Jika penjaga itu mengenali beliau, pasti dia tidak menghalang Imam Ahmad menumpang tidur. Walaupun beliau memujuk penjaga masjid tersebut untuk dibenarkan tidur untuk hanya beberapa jam, namun tidak berhasil.

Kemudian, Imam Ahmad mengambil keputusan berbaring sahaja berdekatan pintu masjid. Namun, di situ pun si penjaga masjid menghalangnya.

Pada masa itu, seorang pembuat roti menyaksikan peristiwa tersebut. Dia merasa simpati kepada beliau. Lantas, dia mengajak Imam Ahmad yang tidak dikenali itu untuk bermalam sahaja di kedainya. Lelaki ini adalah pengusaha sebuah kedai roti. Setelah menunjukkan Imam Ahmad tempat tidurnya, si pembuat roti meneruskan kerjanya.

Imam Ahmad tidak terus tidur. Dia memerhatikan sesuatu yang menarik pada perlakuan lelaki itu. Setiap gerakan tangannya menguli roti, diiringi istighfar yang tidak henti-henti. Imam Ahmad kagum dengan amalan pembuat roti tersebut. Beliau ingin sangat mengetahui rahsianya.

“Sejak bila engkau beristighfar seperti ini? tanya Imam Ahmad.
“Alhamdulillah tuan, sejak lama dahulu.”
“Adakah engkau mendapat keuntungan dengan sentiasa beristighfar?”
Pantas dia menjawab, “Ya! Setiap hajat & permohonan saya sering dimakbulkan Allah. Cuma ada satu sahaja hajat yg belum dimakbulkan, wahai tuan.”
“Apakah itu?”
“Saya berdoa agar dapat melihat Imam Ahmad bin Hanbal tetapi belum dipertemukan dengannya lagi.”

Terkejut Imam Ahmad mendengar jawapannya itu. Lalu Imam Ahmad berkata, “Wahai saudara. Akulah Imam Ahmad bin Hanbal. Allah telah membawa aku untuk bertemu denganmu.”

Begitulah bukti kelebihan istighfar sehingga Allah merakamkan dalam surah Nuh ayat 10-12. Dalam ayat ini, Allah menceritakan bahawa Nabi Nuh menggalakkan umatnya beristighfar kerana ganjarannya banyak, antaranya:

1-Allah menurunkan hujan lebat yang dapat menyuburkan tanah-tanah mereka, sehingga menghasilkan tanaman & buah-buahan yang mendatangkan kebaikan kepada mereka.

2-Allah akan menganugerahkan kepada mereka harta kekayaan yg banyak & beraneka rupa & ragam.

3-Allah menganugerahkan zuriat yang akan melanjutkan keturunan mereka sehingga mereka tidak pupus.

4-Allah mengalirkan sungai yang berperanan mengairi kebun-kebun mereka, sehingga tanam-tanaman hidup subur & menghijau.

Walaupun wasiat ini berkaitan dengan perutusan Nabi Nuh tetapi sesuai dengan perutusan al-Quran yg manfaatnya bersifat kekal. Lihatlah, walaupun si penguli roti mempunyai hajat yang dia tidak tahu bagaimana untuk mencapainya iaitu bertemu seorang imam besar sedangkan dirinya sibuk dengan perniagaan membekalkan makanan kepada umat Islam, tetapi Allah memakbulkannya, berkat istighfar yg diamalkan. Tanpa meninggalkan urusan fardhu kifayah umat Islam, Allah datangkan Imam Ahmad yang menemuinya. Maha Suci Allah. Memang Allah sangat mencintai orang yang bertaubat… Ya Allah, jadikan kami orang-orang yang sentiasa bertaubat, bertaubat dan bertaubat sehingga kami menemui-Mu. Amin…

KREDIT: DI SINI.

8 comments:

  1. Wah untungnya diakn....janji Allah hya untk org yg sabar dn rajin mohon keampunan..
    knor sakit la....istiqfar je yg mmpu...byk dosa...semoga Allah ampunkn dosa2 knor...musim lakn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul knor, waktu sakit perbanyakkan istighfar, mudah2an Allah mengampunkan segala dosa2 kita..

      Delete
  2. Arghhh... macam nak menitis pula airmata saya membaca catatan ini walaupun sebenarnya saya pernah membacanya berkali-kali sebelum ini...

    Terima kasih...

    ReplyDelete
  3. Kisah ini memang bagus utk dipaparkan Nor. Kakak tak silap tahun lepas bila dpt messej ini bagi anak dara kecik kakak baca. Dia pun suka siap forward lagi kat kawan-kawan. Anak-anak kan suka cerita macam ini. Buat kita ni jadikan renungan dlm hidup kita kisahnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila saya cerita kt anak2 tadika saya, senyap sunyi diorg dengar, kisah2 mcm ni mmg bagus utk hidupkan jiwa anak2, buat kita semoga jadi iktibar

      Delete
  4. astaghfirullah..sunguh kita insan pendosa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Istigfar selalu..lembut jiwa mengenang dosa.

      Delete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign