Asam Garam Kehidupan: Rahsia cekodok ku mantap dan gebus.

Nuffnang

Pages

4 May 2015

Rahsia cekodok ku mantap dan gebus.

Haa..ni rahsia saya sorang jer tau. Dah lama saya pendam, dah tak tahan nak melotop ni ha..
Sonang yo. Korang pun tontu toringin nak hidang sekuduk pisang mantap lagi gebus kat cik abang korang kan.

Camni ha. Korang kopek pisang sebijik-sebijik, masukkan dalam blendo, masukkan gulo sesodap ghaso. Pastu korang blend yo, blend lelamo, 2,3 jam pun ikut suko korangla. Oh hai..lupo plak ha...nak blend tu jangan lupo masukkan air sikit. Tak payah do nak tambah soda bikarbonat ko, mauripan ko, buek yo cam saya buek tu, In shaa Allah boleh yo mantap gebus tanpa ghaso soda bikarbonat tuh.

La hai satu lai lupo...kang ado yo yang tak masukkan topung teruih gorengkan. mano tau yang anak-anak daro tu kan. Kalo den la..dalam 6 ko 7 biji pisang berangan tu, topung dalam tak sampai setongah kilo, hampir setongah kilo.

Pastu rahasio menggorengnyo..paneh an minyak boboto paneh, basahkan tangan jomput bagi cecome gitew, masuk an yolah ke dalam minyak tu.  Goreng yolah. In shaa Allah sekuduk korang mantap gebus dan tak berminyak macam den punya ni.

Okla jomput makan jojomput ha..

6 comments:

  1. saya tak minat makan cekodok pisang sebab manis. ibu_suri suka la...

    saya suka makan cekodok bawang ker, cekodok ikan bilis ke.... yang tu satu pinggan besar sekali hadap jer....

    ReplyDelete
  2. Anak-anak saya suka makan panas-panas, sekejap je dah licin satu bekas aluminium yg org dok letak lauk jualan tu, cekodok bilis, cekodok sosej semua tu kesukaan anak-anak, abahnya pun suka, ha ha...senang saya tak susah-susah nak buat yg susah.

    ReplyDelete
  3. Amboiiiii.... den ekou bagai ni ha....dah kenapa hihi..... cik abe orang negori ke NA?
    Ohhh tips nya kena blend lelama eh...... OK, okje saved masuk file biar tak lupa

    ReplyDelete
  4. Pandai ekau noko,..laki den mmg org nogori, den org tongganu..habis sesedagho den pon golak donga den cakap nogori..hi hi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oic nogori ciplak ekou ni erkkk..

      Delete
  5. Ooo rahsianya kena blend lelamo... heheheh

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign