Asam Garam Kehidupan: XPDC ke Tanjung Belungkor.

Nuffnang

Pages

3 May 2015

XPDC ke Tanjung Belungkor.

Seronok dapat berkumpul dengan para sahabat , yang sama -sama satu cita dan arah perjuangan, iaitu sama menagih takut Allah dan Rindu Rasul dalam hati kami. Dengan ahli rombongan seramai 44 orang naik bas persiaran milik GISB, kami mula bermusafir selepas subuh 1 Mei dari Putra Jaya.
Dengan tambang hanya rm60 kami tak perlu risau memikirkan makan minum sepanjang xpdc 2 hari 1 malam tu mahupun tempat bermalam, kerana kami boleh singgah makan, berehat, solat di premis-premis milik jemaah GISB yang ada.

Antaranya di Seremban 2 ada kafe, butik, pasar basah, meriah sesangat terutama di hari ahad. Di sini kami singgah bersarapan.

Kami meneruskan perjalanan ke Krubong, Melaka. Sepanjang perjalanan kami diberi pengisian rohani dan sesi soal jawab. Di Krubong kami singgah untuk makan tengahari. Usah risau tentang bayaran, kami singgah sebagai tetamu yang diraikan.

Sebenarnya macam tulah jemaah kami. In shaa Allah di mana-mana tempat yang ada premis milik jemaah kami boleh singgah tanpa ragu. Bukan di dalam negara je, di luar negara macam di London, Australia, Jordan dan banyak lagi, jika direzekikan ke sana, kami tak perlu risau tiada tempat untuk tinggal.

Dari Krubong Melaka, kami meneruskan perjalanan ke selatan. Ke Johor Bharu di tempat yang bernama Mutiara Rini atau Mutiara Square. Saya ada wasap kzakie, rupanya rumah dia tak jauh dari situ. Tapi kzakie tak ada kat rumah, takde rezeki nak jumpa kzakie..Di sini kami singgah untuk makan malam dan bermalam. Esoknya sabtu 2 Mei sebelum meneruskan perjalanan kami  bersarapan, dah kenyang siap dibekalkan lagi dengan nasi lemak dan beriani. Ya Allah...boleh kata, perut kami ni tak sempat lapar, asyik makan jer.

Kami meneruskan perjalanan lebih kurang jam 9 pagi, amik masa dalam 2 jam sebelum sampai di jeti
Kg. Sg Papan. Cuma kali ni untuk ke Tanjung Belungkor tu kena naik bot milik orang kampung sebab bot milik jemaah rosakla plak.  Satu trip dalam 12 orang dengan bayaran rm50 satu perjalanan yang tak sampai 10 minit pun. Pun dibayar oleh jemaah..

Di Tanjung Belungkor kami melihat projek yang dibangunkan antaranya kilang mee kuning, stable kuda, ladang rozel dan sayur-sayur lain, ada bela kambing, ayam, angsa, arnab...Alhamdulillah...walaupun masih dalam peringkat awal, belumlah besar mana pun, tapi In shaa Allah berkat gigih dan bekerja tanpa ada rasa kepentingan diri, rasanya tak mustahil Tanjung Belungkor akan membangun dalam masa yang singkat. Buat pengetahuan kengkawan tanah seluas 35 ekar ( kalau tak silap saya ) di Tanjung Belungkor tu adalah milik GISB sepenuhnya.

Jom...berxpdc bersama saya..
Bersama dalam bas persiaran milik GISB
Di Seremban 2, special nasi ayam Hainan berempah
Di Mutiara Rini, Johor Bharu.
Di Jeti kg Tanjung Papan, sebelum bertolak
ke Tanjung Belungkor.
Tawakkal je..takde jaket keselamatn pun..
Nampak tak angsa, baru ada 2 ekor, jadilah..
Damai.
Yang lelaki berpeluang naik kuda, saya pun teringin sebenarnya.
Kafe terapun Ikhwan.
Yang ni pun saya teringin nak cuba, teringin
tapi tak berani, takut terlanggar pokok, hi hi
Gotong-royong masak.

No comments:

Post a Comment

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign