Asam Garam Kehidupan: Belajar melalui rasa hati.

Nuffnang

Pages

11 Jun 2015

Belajar melalui rasa hati.

Kalau jiwa kita hidup, hati kita sentiasa dijaga...in shaa Allah kita boleh belajar melalui rasa hati. Rasa hati itulah yang dikatakan fitrah semulajadi yang Allah anugerahkan kepada setiap manusia tak kiralah Islam atau tidak. Cuma jika di kalangan ummat Islam itu, Islam itu akan menguatkan dan jika kita pandai menyuburkan, ia akan tumbuh menjadi subur dan ramai yang dapat menumpang teduhnya.

Ada beberapa contoh untuk lebih mudah difahami, seperti ini...setiap dari jiwa manusia ingin disayangi, sepatutnya tentulah dia akan menyayangi manusia lain.
Kita suka kalau orang pemurah dengan kita, ini sepatutnya menyedarkan kita bahawa kita juga patut jadi pemurah.
Kita suka bila dalam keadaan susah ada orang yang sudi menolong, perasaan itu sepatutnya mengajar kita supaya kita sepatutnya menolong orang lain yang dalam kesusahan kerana kehidupan manusia itu sama saja.

Kita suka diberi kemaafan,, adakah kita juga suka memberi kemaafan kerana perasaan manusia itu sama. Setiap insan suka diberi keadilan, jadi sepatutnya setiap  orang patut menegakkan keadilan kepada manusia. Kita tidak suka difitnah, dizalimi apatah lagi disusahkan, kalau begitu kita tidak boleh memfitnah, menzalimi dan menyusahkan orang lain.

Tapi realiti di dalam kehidupan manusia tidak begitu. Ramai yang hanya suka kalau dia diberi kasih-sayang, diberi pertolongan, diberi perhatian, dibantu, diberi keadilan...tetapi sayangnya dia sendiri tidak mahu melakukannya.
Dia tidak suka diganggu, difitnah, dizalimi apalagi disusahkan, tapi dia suka menimpakan kesusahan kepada orang lain....

Mengapa? Mengapa jadi begini?
Kerana jiwa  manusia sudah buta dan terlalu mementingkan diri.

3 comments:

  1. Betul tu akak. Bila ikut hati jadi macam ni lah.

    ReplyDelete
  2. Ada pepatah melayu pucuk pakal dari hati kan. Btl ke ayat dia tu..


    Jom join Segmen Terbaru Saya ini

    Segmen Communities Blogger : Berkongsi Pelbagai Ilmu Menarik

    Blogwalking Sini..
    Jombaca artikel baru saya

    Travelog:Water RaftinG Di Sabah

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign