Asam Garam Kehidupan: Jika berjuang untuk nama, pangkat dan sanjungan manusia...

Nuffnang

Pages

29 Jul 2015

Jika berjuang untuk nama, pangkat dan sanjungan manusia...

" Wahai orang-orang yang beriman, sabarlah kamu ( dalam menegakkan agama Allah ) dan sabarlah kamu dalam perjuangan menghadapi musuh ( hawa nafsu ) dan teguhlah kamu ( dalam barisan perjuangan ) dan bertaqwalah kamu kepada Allah, moga-moga kamu mendapat kemenangan."
( Ali Imran : 200 )

Satu hari datang pada Yazid Bustami ( seorang wali Allah ) seorang temannya untuk mengadu.
" Saya telah berpuasa setiap hari dan bersembahyang setiap malam selama 30 tahun tetapi tidak juga memperolehi keringanan. batin seperti yang engkau ceritakan."

Yazid Bustami pun memintas, " kalaupun engkau bersembahyang dan berpuasa selama 300 tahun sekalipun, engkau pasti tidak dapat menemukannya."

" Kenapa?" Tanya temannya.

Jawab Yazid " Sifatmu yang mementingkan diri sendiri dan tamak menjadi penghalang dan hijab antara engkau dengan Allah."

Temannya itu lantas bertanya " katakanlah kepadaku apakah ubatnya?"

" Ada ubatnya, tapi engkau tidak akan sanggup melakukannya," kata Yazid Bustami.
Setelah dipaksa oleh temannya itu Yazid pun berkata...
"  Pergilah ke kedai gunting yang terdekat dan guntinglah janggutmu. Bukalah sendiri bajumu kecuali ikat pinggang yang melingkari pinggangmu. Ambillah karung yang biasa diisi makanan kuda, isilah buah kenari dan gantungkanlah karung itu di lehermu. Kemudian pergilah ke pasar sambil menangis, laungkanlah begini, setiap kanak-kanak yang memukul batang leherku akan dapat sebiji buah kenari...selanjutnya pergilah ke tempat persidangan kadi, hakim dan  ahli hukum, katakanlah kepada mereka: Selamatkanlah jiwaku..."

Mendengarnya teman itu lantas berkata " Sungguh aku tidak sanggup berbuat begitu. Berilah cara pengubatan yang lain."

Yazid berkata, " Yang aku ceritakan tadi adalah cara pengubatan pendahuluan yang sangat perlu dilakukan untuk mengubati penyakitmu. Tapi sebagaimana yang aku katakan tadi, engkau tidak dapat disembuhkan lagi."

Begitulah beratnya hati yang di dalamnya bersarang penyakit hati iaitu mazmumah, ibadah yang banyak pun tidak menjamin keselamatan hati, malah makin menjauhkan kita dengan Allah. Penyakit hati tidak akan sembuh melainkan dengan satu jalan sahaja iaitu MUJAHADATUNNAFSI dan ia amatlah berat...tapi ingatlah selalu firmanNya...
" Dan mereka yang bermujahadah pada jalan Kami nescaya Kami tunjuki jalan- jalan Kami itu. "
( Al- Ankabut:  69 ).

7 comments:

  1. Sungguh Azi tak ramai yg mampu bermujahadah. Payahnya nak mendidik hati. Kena selalu diulang-ulang dan bila tergelincir cepat-cepat patah balik ingatkan diri sendiri. Iman bukan boleh dgn mudah berjalan lurus kerana syaitan disekeliling sentiasa menggoda anak-cucu Adam.

    ReplyDelete
  2. saya sendiri pun merasakan amat susah untuk membuang sifat sifat mazmumah... hu...

    ReplyDelete
  3. masih banyak lagi yang perlu diperbaiki..

    ReplyDelete
  4. peringatan untuk diri saya juga..

    ReplyDelete
  5. errrr...akak... tak faham.
    sebenarnya apa masalah dia?

    riya?

    ReplyDelete
  6. ooo yang wali Allah tu Yazid Bustami kan?

    yang kawan dia tu yang ada masalah utk kawal hawa nafsu nya.
    kan?

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign