Asam Garam Kehidupan: Ramadhan sembilan belas.

Nuffnang

Pages

7 Jul 2015

Ramadhan sembilan belas.

Izin kukongsikan di sini sebuah kisah yang pilu untuk tatapan dan iktibar kita bersama. Moga jadi muhasabah diri...
Suatu hari anak khalifah Umar Al Khattab ra pulang dari kelas pengajian sambil menangis teresak-esak. Ketika ditanya oleh ayahnya, ia menjawab bahawa teman-teman di tempat pengajiannya menghina bajunya yang penuh dengan tampalan.

Di antara mereka mengatakan " Hai kawan-kawan, perhatikan berapa jumlah tampalan baju budak ini..." Ia menjadi bahan ketawa teman-temannya sehingga membuatkan hatinya teramat sedih...

Kehidupan seharian keluarga pemerintah Islam khalifah Umar Al khattab memang sangat sederhana. Walaupun berjawatan sebagai khalifah ( pemimpin negara ), tampalan di bajunya ada empat belas. Salah satunya ditampal dengan kulit kayu...

Tibalah suatu hari apabila Saidina Umar Al Khattab berhajat untuk membelikan pakaian baru untuk anaknya di bulan Syawal.
Kerana ketiadaan wang, pergilah Saidina Umar ke Baitulmal untuk meminjam beberapa dirham untuk membeli pakaian tersebut. Kerana tidak bertemu dengan bendahari Baitulmal, beliau meninggalkan sepucuk surat, isinya seperti berikut...
" kepada bendahari Baitulmal yang saya hormati...
Saya memohon pinjaman sebanyak empat dirham. In shaa Allah pada awal bulan depan, setelah pembahagian gaji dari Baitulmal, saya akan bayar balik dengan kadar segera..."

Tuan bendahari tidak segera mengambil wang dari Baitulmal untuk dikirimkan kepada khalifah. Sebaliknya dia mengamati isi surat itu lama-lama...Dia mengetahui bahawa pemimpinnya itu bukan jenis penguasa yang memanfaatkan amanah rakyat untuk kepentingan peribadinya.
Tuan bendahari menjawab surat khalifah dalam bentuk sebuah pertanyaan..
" Kepada Amirul Mukminin Umar Al Khattab.
Telah saya baca surat Tuan tentang permohonan pinjaman dari wang Baitulmal.
Saya sekadar ingin bertanya, apakah Tuan berani JAMIN bahawa Tuan masih hidup sampai awal bulan depan sehingga saya dapat menuntut hutang Baitulmal dari Tuan?
Seandainya ajal menjemput tuan sebelum awal bulan, apakah Tuan mampu mempertanggungjawabkannya di hadapan Allah swt?
Wassalam"

Selesai membaca surat balasan dari pejabat Baitulmal itu, khalifah Umar merasa amat sedih kerana tidak mampu menunaikan hajatnya untuk membeli baju baru untuk anaknya.

Setibanya hari raya, Saidina Umar ra melihat anaknya memakai baju yang bertampal-tampal dan beliau terus menangis.

" Mengapa engkau menangis wahai ayahku?" Tanya anaknya.
Saidina Umar menjawab.
Saidina Umar menjawab...."" Aku bimbang hatimu sedih di hari raya apabila kawan-kawanmu menghina bajumu yang bertampal-tampal  itu."
Kemudian anaknya berkata.." Seharusnya  yang harus bersedih itu ialah orang yang tidak mendapat keredhaan Allah dan menderhakai kedua orang tuanya."
" Sesungguhnya aku berharap Allah azza wa jalla memberikan redhaNya kepadaku sebab keredhaanmu kepadaku."

Semakin deras air mata Saidina Umar mengalir apabila mendengar kata-kata anaknya dan beliau terus memeluknya dan mendoakannya.

......berapa pasang bajumu, baju anakmu, dan bagaimana Ramadhanku...dan aku....

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

Baju Muslimah

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign