Asam Garam Kehidupan: Lilin yang comel ni.

Nuffnang

Pages

21 Aug 2015

Lilin yang comel ni.

Nak cerita pasal lilin pagi ni. Lilin- lilin comel ni saya suka kumpul. Nak buat apa? Eshhh...mestilah ada gunanya, boleh dimanfaatkan bila perlu. Mana dapat? Ohh...saya kan cikgu tadika, bila ada mak- mak bawak kek untuk sambut besday anak diorang tentu ada lilin comel ni. Peluang sayalah tu, minta halal ye mak- mak. Hi hi

Saya tak pasang dan tiup lilin kat kek diorang tu. Tu kan budaya luar, sabda Rasul...sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia termasuk di dalamnya. Saya pernah terbaca kisah asalnya tiup lilin atas kek tu...kek tu bulat diibaratkan sebagai dunia, lilin tu sebagai agama islam, maka ditiup lilin tu padam api lilin ibarat padamnya agama islam di muka bumi ini. Haaaa....korang pernah dengar tak? Sebab tu saya tak benarkan acara tiup- tiup lilin ni.

Lilin ni kat rumah saya ada gunanya. Dapur rumah saya tula, sebelah dah mula meragam terutama waktu pagi, jenuh ktik, ktik tak menyala, jadi saya guna lilin ni cucuh dari dapur yang lagi sebelah, haaa...kreatif tak saya..? Apa? Beli dapur baru? Sayang oii, jenama Rubine tu saya yang pilih harga rm3 k lebih baru pakai dalam lima tahun je pun, pastu sampai sekarang larling saya tak ajak dah saya kalo nak beli perabut rumah takut saya pilih yang mahal lagi, hu hu...kesian kat saya kan.

Tapi kalo kengkawan perasan la..." Lilin yang dulu, bukanlah yang sekarang, dulu agak gemuk, sekarang makin kurus, dulu, dulu, dulu takde cukai beban, sekarang lilin pun kena diet, ha ha.."

9 comments:

  1. Boleh dibetulkan tu Azi. Dapur rumah bapak kakak macam tu bawa ke kedai service kereta (bunyi kelakar kan) tapi dia yg tolong. Sembur-sembur dah ok balik.

    Keluarga kakak pun lama dah tak tiup-tiup lilin tu Azi
    Bapak kakak tak benarkan anak-cucu dia tiup lilin
    Sebab itu kami biasa guna pulut kuning letak telur puyuh ikut umur anak tu
    Boleh ngap telurnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak , camane nk bawak ye? Melekat.
      Aah kan,elok gak kita ajarkan budaya kita sambut besday dgn pulut kuning

      Delete
  2. Baru tahu cerita di sebalik tiup lilin. Sahih ke cerita tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tk pasti kesahihannya, tapi takde salahnya kita beringat

      Delete
  3. Baru tahu cerita di sebalik tiup lilin. Sahih ke cerita tu?

    ReplyDelete
  4. Dah lama tak beli kek sambut hari lahir..
    Kalau besday anak2 pun sekadar bawa makan dekat luar, jarang nak sambut di rumah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun tak sambut dgn kek, kalo besday ank2 cukup masakkan makanan kesukaan diorg dan kalo ada bajet lebih beli hadiah kecik jer

      Delete
  5. Salam acik! Lama tak singgah sini . Huhu.
    saya pun dalam famili jarang sambut. Bila dah jarang,yg kekawan semua pun jarang sambut.
    Oh,baru xprnah dengar pun pasal cerita lilin tu.

    ReplyDelete
  6. Bagus bagus idea tu....dpd buang, baik guna ....
    Tak pernah perasan pulak NA , lilin dah kecik la ni....
    Hihi...

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign