Asam Garam Kehidupan: Bila Nadhrah diminta jadi motivator dan diajak bercuti ke Sabah.

Nuffnang

Pages

19 Sep 2015

Bila Nadhrah diminta jadi motivator dan diajak bercuti ke Sabah.

Petang semalam dia minta izin keluar ke rumah kawannya yang selang 5 buah rumah dari rumah kami sebab katanya mak kawannya itu panggil.
Selepas maghrib sambil masak dinner dia bercerita yang dia diminta
menjadi pemangkin semangat( ishhh...bior betui) kepada kawannya itu, katanya markah math kawannya 41, markah dia 45, saya tanya per berapa? 45/100.. Ha ha ha...saya gelak sakan, dia pun sengih macam kerang busuk. Saya kata...camane nak bagi motivasi, awak punya markah pun lebih kurang dia je, lainla markah awak 90 lebih ke..

Katanya.." Entahla, tapi mak dia marah dia, kawan lain pun mak ayah diorang semua marah bila markah sikit, Alhamdulillah ibu abah tak marah, abah kata...usaha lagi, buat banyak latihan( dia mendalamkan suara mengajuk suara abah )"

Katanya lagi, mak kawannya ajak dia bercuti ke Sabah. Tapi takkanlah dia nak ikut kalau takde ahli keluarga yang pergi. Sedih sayu gak dalam hati saya. Saya bagitau cuti ni memang kita tak pegi mana-mana sebab takde bajet, abah dah banyak habis duit sebab betulkan rumah yang kena masuk pencuri aritu.
" Ermmm, takpe..." Panjang takpe dia...
Pastu saya kata...bagitau mak kawan tu, yang penting kena jaga solat, jaga solat baru Allah jaga kita sebab kita jaga hubungan dengan Allah, kalau tak solat, kita takde hubungan dengan Allah, macamane Allah nak jaga kita...
" ermmm...tulah, si.......... ni solat memain, kejap solat, kejap tak.."

Alhamdulillah, saya rasa anak-anak saya tak bermasalah sangat( ada juga, bohongla kalau takde lansung) sebab saya sangat menjaga solat diorang, mengantuk camane, penat camane pun saya paksa juga solat. Saya pernah tarik Muhammad Danish waktu tu dia darjah 4, ke bilik air, tunggu sejam dia di bilik air tu, tunggu lagi sejam dia berdiri tegak, tapi tak juga angkat takbir, saya tunggu jugak hingga dia benar-benar solat, even sampai sekarang pun dah tingkatan 4 sekolah menengah agama asrama penuh pun masih liat juga, setiap subuh jika cuti sekolah, saya akan ketuk pintu bilik sampai dia bangun untuk solat subuh. Memang susah..
Tapi susah camane pun, saya amat yakin, solat itu wajib setiap ibubapa ambil berat, lebih dari segala-galanya, bukan bagi makan pakai, bukan bagi pandai semata-mata..

Tahun depan Nadhrah Hannani upsr, kengkawan ada dengar tak, tahun depan ada 6 subjek plak, sebab kertas bm dah jadi 3, jadi 6A lah targetnya, tapi baru dengar-dengar jelah.

13 comments:

  1. Hi nadrah... ingat akak tak?
    Hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ishhh...ingat, apa plak tak ingat.
      Kata dia, oh..akk yg bwk jagung tu..hi hi

      Delete
  2. asalam..terharu loglist..masih dalam blog list..terbaik..templete Etuza baru banyak alat hilang..baru nak bina balik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam cikgu, trmkasih dtg sini, terharu nih

      Delete
  3. Kak... nadrah nk tuisyen ngn akk huda x?
    Free of charge... tp tu lh... nk kna ke umah sy lh.
    Hihi...

    Sy mmg ajar free of charge ... term n condition apply.
    Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak aiiii....jauhnya plak nak ke putra jaya tuh, kak huda cayang oiii..
      Kot dekat berdesup dah..err..kak huda ajar subjek apa

      Delete
  4. Oh klu gitu duk rmh jerlh dik..ibu tk ada bajet...
    Seminggu lps tu bz dgn exam ..samalh dgn knor..hadap bukulh nmpknya..
    Ye btul tu ada 6 subject...
    Jaga solat in shaa Allah.
    Marilah menuju kejayaan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg duk umh jer, belajar masak, hi hi..
      Nadhrah ni lemah math, subjek lain ok, nak gi tusyen free ngn kak huda la kot..

      Delete
  5. Selagi anak-anak di bawah tanggungan kita solat tiang yg memang tak boleh tidak kena pantau. Alhamdulillah anak-anak kakak perempuan semua jadi ini tak ada masalah cuma kena ingatkanlah selalu.

    Tahun depan khabarnya KSSR memang tak samalah dgn UPSR. Anak dara kecik kakak tahun ini last UPSR. Apa pun kena ikutlah ajelah Azi apa yg pihak atas buat. Anak-anak kita bagaikan jadi ujikaji pulak kan...

    ReplyDelete
  6. Betul tu NA....sama je anak anak kita ni, dah besar panajng pun masih nak kena ketuk bilik bangun solat subuh. Geram nengoknya. Tapi yang pompuan tak de masalah, lepas jer baligh tahu tanggungjawab dia. Tulah kena sabar dalam mendidik anak anak ni kan....
    Betul betul ada dengar jugak pasal UPSR tu dah macam SPM kan...

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign