Asam Garam Kehidupan: Rumah saya dipecah.

Nuffnang

Pages

1 Sep 2015

Rumah saya dipecah.

Saya tak tau nak mulakan dari mana. Ini pengalaman buruk saya harap cuma berlaku dalam mimpi, tapi kenyataannya ia benar- benar berlaku! Dan saya trauma...

Khamis..27/8/2015, saya keluar rumah seawal jam 6 pagi macam biasa. Tiada perasaan apa-apa. Cuma di tengah jalan baru perasan saya tertinggal hp dan tab. Tapi taulah suami saya tu, mana sempat nak patah balik. Dia rushing taknak terkepung jem di area Sg. Besi.

Saya mengajar pun macam biasa. Nak tepon uncle Rajan nak bagitau supaya amik macam biasa, alaa...takpelah, tunggu jelah. Rupanya uncle ada hal, datang pukul 3. Lewatlah sikit dari biasa. Sampai rumah kul 3.30. Rasa nak terkucil sesangat.

Masuk je cari tepon dulu, yang tertinggal atas meja makan. Eh, mane? Saya pasti sangat saya tertinggal di situ. Ke tertinggal atas kerusi kat luar rumah. Ke dapur, naik atas, cari dalam bilik tidur, pun takde, ishhh...mana ni. Kemudian saya perasan pintu kayu di beranda atas tempat letak mesin basuh sedikit renggang. Eh, tak rapat ke aku tutup pagi tadi. Saya bukak pintu tu.....ya Allah.... Ya Allah, ya Allah...mulut saya tak berhenti mengucapkan kalimah suci itu. Darah terasa kering, dada berdebar kencang..." Bebi, rumah kita kena rompak..." Umar Zikri pucat mukanya. Dah meleleh air matanya. Saya cepat menarik tangannya turun, takut ' mahkluk Allah' tu masih berada dalam rumah kami. Kunci pintu depan. Bergegas ke rumah pengasuh, lari rasa tak jejak jalan. Rasa nak terkucil tadi hilang entah ke mana.

Rumah pengasuh anak saya yang jaraknya dalam 300m dari rumah terasa jauhnya. Lelah, letih, berdebar semua bergumpal dalam dada masih tak surut, malah bila sampai ke situ kaki turut jadi lembik. Pinjam tepon cik su tepon suami bagitau apa yang berlaku. Saya tak berani nak balik, tunggu polis datang( suami tepon polis ). Pukul 4.15 petang  polis sampai, baru saya balik. Suami sampai dalam pukul 4.45 petang, baru saya berani masuk bilik semula, aduhai....

Habis dikopaknya laci tempat simpan emas sejemput saya. Hilanglah dua bentuk cincin prmberian arwah mak, cincin kawen, loket, kamera, dua biji hard disk kepunyaan suami dan satu pemberian berharga juga dari arwah ma..sekeping duit antik gambar orang pegang tombak panjang bernilai satu dolar keluaran tahun 1901... Arwah ma pesan suruh jaga elok-elok, tapi..saya pujuk hati bahawa itu bukan rezeki saya. ..

Mulanya saya berdoa supaya Allah bukak hati orang yang mengambil barang saya tu dibukakan hatinya supaya mau memulangkan kembali barang- barang saya tu, tapi nak pujuk hati lagi ni, mungkin Allah nak bagi sesuatu yang lebih bernilai iaitu rasa redha bahawa apa yang ada tu semuanya pinjaman belaka. Ya...semoga dibukakan hati orang tu untuk sedar, semoga itulah kali terakhir dia mencuri, semoga dia bertaubat...

Cuma kesian jugak kat anak- anak saya, duit raya diorang bertiga dalam rm300 juga lesap, abah tak sempat  lagi nak masukkan  dalam tabung ptptn. Tapi menjelang dua hari lepas tu diorang pun dah cool juga. Nak buat camane lagi, bukan rezeki korang bertiga.

Tapi, Alhamdulillah sesangat, agaknya si pencuri tu tak perasan duit tadika yang saya simpan dalam sampul surat terletak macam tu je kat rak buku, bukan sikit kalau hilang, dekat rm2 ribu. Terima kasih ya Allahhhh...

Kira terrer lah si pencuri ni, boleh panjat ikut salur air ke beranda atas tu, tinggi jugak, agak dalam 3 meter. Kuat jugaklah walaupun mungkin orangnya kecik je, boleh dipiuhnya grill besi ke atas. Pecahkan cermin tingkap yang boleh tahan tebalnya. Masukkan tangan dan pulas tombol. Dulu ada suami terpikir nak pasang selak belah dalam, tapi kemudiannya terpikir sape plak sanggup nak panjat tinggi-tinggi tu, ermmmm...sape nak sangka benda nak jadi kan.

Saya tak kaya
Ada tepon, pun cikai jer
Ada emas, pun sejemput cuma
Tapi itu pun kira berharga
Sebab saya tak kaya
Tapi tak mengapalah
Dah bukan rezeki saya
Moga saya,...dan si pencuri
Sama- sama dapat manfaatnya.
Allah kurnia rasa redha
Bahawa itu bukan hak saya
Bila-bila boleh diambil kembali pinjamanNya
Dan buatmu wahai yang lebih miskin dari saya
Moga engkau temui jalan pulangmu...



16 comments:

  1. Sabar ya Nur . dah bukan rezeki.. redha..

    ReplyDelete
  2. Ya UA, trmkasih atas sokongan..

    ReplyDelete
  3. Masya-Allah... Allah bagi ujian buat Azi dan keluarga kisahnya.
    Kakak turut merasa kesedihan itu Azi apa lagi banyak yg ada sentimental value (dari allahyarhamah mak) hilang sama.
    Teruskan doa tengahmalam Azi moga dibuka hatinya memulangkan hak Azi tu.Duit kakak tak kisah tapi yg itu tu... sedih kakak baca entri ini.

    Moga kesabaran dan redha Azi ada hikmah terbaik dariNya. Insya-Allah.

    ReplyDelete
  4. Mmg saya terasa bila hilang brg2 pemberian arwah ma, sedih sangat, tapi tak bole nak cakap apa dah, sampai hari ni masih teringat2 dan rasa takut je nak basuh baju kt beranda tu.
    Entah bila agaknya baru bole lupa..

    ReplyDelete
  5. Ya Allah... berdebar saya membacanya...
    Innalillahiwainnailahirajiun....

    semoga Allah gantikan dengan yang lebih baik ye kak... Insya Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trmkasih huda atas sokongan..nasib baik no tepon huda save kt google, dpt contact balik
      In shaa Allah, moga ada rezeki yg lbh baik.

      Delete
  6. SAbar Yer sahabat..Bukan rezeki kamu atas brg2 itu lagi...cuma kebanyakan brg2 yg hilang itu anugerah dari arwah ma kamu...itu brgkali ada ralat dihati kamu...Allah beri kamu dugaan kerana Allah percaya kamu mampu pikul dugaan ini kan...Semoga ada nikmat rezeki yg lain menanti kamu nnt...InsyaAllah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trmksih kak atas sokongan..sokongan dari sahabat sedikit sebanyak menguatkan semangat saya

      Delete
  7. Bila kita fhm agama mudah utk redha..
    In shaa Allah ada hikmahnya..
    Allah nk bg yg lebih baik lgi..

    Sabar adalh kuncinya.

    ReplyDelete
  8. Adoiyaiiii siannya awak NA.....malang tak berbaukan....Tak perlah nak buat macamana, dah nak kena. Ujian Allah pada hambanya....sabar yer...Betul tu, insyaallah Allah nak bagi benda yg lebih baik nilainya dpd yg hilang tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang ada Allah bagi petanda tapi kita tak pandai nak takrif, mcm saya bila dah jadi baru teringat, mcm ni...dalam 2, 3 hari sbl jadi tu gelisah semacam susah nak tidur, mata kiri dok berkedip, tapi tulah...tak reti, yelah nak wat camana lagi

      Delete
  9. Pergh......licin cenggitu pun depa boleh panjat yek.....Spesis Spiderman ke hape tugamaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah gamaknya, tapi spiderman selamatkan org ye dok...?

      Delete
  10. kak Azie...innalillahhwainnailaihirojiun!!! ya Allah terkejut JM baca ni..habis tu Tab hilang tak? ishh..mmg pakar betul pencuri ni....boleh dia panjat guna saluran paip tu...pastu bab nk cungkil grill tu lagi...ya Allah sabar ye kak Azie...kalau JM pun...masuk rumah then tahu rumah kena pecah....mahu jantung rasa nk luruh bersepai....

    ReplyDelete
  11. Tab hilang, tepon hilang, yg paling sedih cincin dan duit antik arwah mak bagi pun kena kebas juga, sebenarnya smp hari ni masih teringat2,

    ReplyDelete

Asam Garam Kehidupan Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign